Znovuotevření části U2 ve Vídni: Velký comeback

Cestující ve Vídni se začátkem prosince dočkali spuštění části trati U2 mezi Karlsplatzem a Schottentorem. Kvůli stavebním přípravám na budoucí linku U5 byla od roku 2021 tato část trasy mimo provoz. To se nyní změnilo. Navíc přibyly nové výtahy, eskalátory, nástupištní dveře a hmatový naváděcí systém pro osoby se zrakovým postižením.

Společnost Wiener Linien zahájila 6. prosince 2024 provoz modernizované trasy metra U2, která opět spojuje Seestadt s Karlsplatzem. První vlak vyjel ze stanice Karlsplatz v 5:01 ráno, čímž se pro tisíce cestujících obnovila možnost využití trasy v rámci vídeňské hromadné dopravy. Linka U2 je nyní připravena na denní nápor až 180 000 cestujících. Znovuotevření přichází po více než tříleté uzavírce způsobené rozsáhlými stavebními pracemi a modernizacemi.

Úsek mezi Karlsplatzem a Schottentorem byl od května 2021 uzavřen kvůli přípravám na budoucí linku U5, která má být plně automatizovaná. Mezitím proběhla přestavba trasy U2, zahrnující výměnu kolejí o délce 4,8 kilometru a renovaci stropu tunelu. Instalováno bylo také 200 modulů nástupištních dveří s více než 16 000 m² skleněné plochy, které jsou nyní propojeny s moderním softwarovým systémem. Pro větší pohodlí cestujících přibylo šest výtahů, deset eskalátorů a energeticky úsporné LED osvětlení. Součástí modernizace je také nový hmatový naváděcí systém pro osoby se zrakovým postižením.

Samotnému zahájení provozu předcházelo několik měsíců intenzivních příprav. Již na podzim probíhal zkušební provoz bez cestujících, který zahrnoval školení řidičů a testování nových technologií. Společnost Wiener Linien zároveň aktualizovala více než 10 000 síťových map, 1 000 jízdních řádů a stovek informačních cedulí pro lepší orientaci cestujících. Tím byl celý systém metra plně připraven na opětovné zprovoznění linky U2.

Projekt modernizace linky U2 je součástí rozsáhlého rozvojového plánu označovaného jako U2xU5, který zahrnuje nejen modernizaci již existujících tras, ale také výstavbu zcela nové linky U5. Na přestupním uzlu Rathaus, kde se mají obě linky setkávat, stále probíhají stavební práce. Do roku 2026 je v plánu otevření nové trasy U5, která povede od Frankhplatzu a později až na Hernals. Současně se prodlouží linka U2 na jih, kde obslouží nové stanice, jako je Matzleinsdorfer Platz, jehož dokončení je plánováno na rok 2030.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.