Nově otevřený úsek tramvajové linky T4 v Barceloně se pyšní inovativní technologií trakčního vedení umístěného mezi kolejnicemi. Úsek tří nových zastávek otevřený 10. listopadu má do budoucna umožnit propojení stávající tramvajové trati Trambaix a Trambesòs. Na něj si ale obyvatelé Barcelony počkají nejspíš až do roku 2028.
Po bezmála dvou desetiletích velkých plánů otevřela Barcelona nový úsek tramvajové trati, který si v budoucnu klade za cíl propojení tramvajových sítí Trambaix a Trambesòs. V současné době došlo pouze k prvnímu kroku tohoto plánu – otevření 1,7 km dlouhého úseku mezi stanicemi Glòries a Verdaguer na lince T4, a to dne 10. listopadu 2024.
Nový úsek zahrnuje tři nové zastávky – Monumental, Sicília a Verdaguer. Zastávka Verdaguer umožňuje přestup na linky metra L4 a L5, zatímco další dvě zastávky se nacházejí v blízkosti významných městských bodů, jako je býčí aréna Monumental nebo architektonická památka Casa Les Punxes. Tento úsek přináší uživatelům městské dopravy výrazné zlepšení – mezi stanicemi Glòries a Verdaguer nyní cesta trvá pouhých sedm minut. Očekává se, že nová tramvajová trasa přitáhne 24 000 nových uživatelů a sníží automobilovou dopravu v centrální části Diagonalu o přibližně 2 000 vozidel denně.
Technickou novinkou projektu je zavedení podzemního trakčního systému APS (Alstom), který eliminuje potřebu nadzemního trakčního vedení. Tento systém, poprvé použitý ve Španělsku, napájí tramvaje prostřednictvím kovových desek položených mezi kolejnicemi, které se aktivují pouze při průjezdu vozidla. Kvůli tomuto technologickému posunu muselo být upraveno 18 stávajících tramvají Alstom Citadis 302, a navíc byly do města dodány čtyři nové tramvaje modelu X05.
Otevření nového úseku doprovází i zlepšení městské infrastruktury. Rekonstrukce Avinguda Diagonal zahrnuje vytvoření 17 290 m² nových chodníků, výsadbu 266 stromů a přidání téměř 9 000 m² zelených ploch. Dopravní organizace se změnila tak, že pro automobily zůstaly pouze dva jízdní pruhy v každém směru, což posiluje orientaci na pěší a cyklistickou dopravu.
Přestože toto spojení znamená významný krok, plné propojení tramvajových sítí Trambaix a Trambesòs si ještě vyžádá čas. Druhá fáze projektu, která má propojit současnou konečnou stanici Verdaguer s Francesc Macià, očekává dokončení na konci roku 2028. Tento projekt je však podmíněn schválením rozpočtů a získáním potřebných zdrojů.