Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dokončil výstavbu prodloužení tramvajové tratě ke stanicím metra Pankrác a od zítřejšího ranního výjezdu, tj. od soboty 14. prosince 2024 od cca 5. hodiny obnoví v tomto úseku provoz tramvají na lince č. 19. Od 6. ledna 2025, kdy bude zhruba na rok uzavřena stanice metra Pankrác C a vlaky ji budou pouze projíždět, budou spoje na lince č. 19 sloužit jako náhradní tramvajová doprava. Během této doby zhotovitelé vybudují přestupy mezi linkami C a D a současně s tím kompletně zrekonstruují stávající stanici.
Tramvajová trať zde doposud končila dočasnými zastávkami a úvratí u křižovatky ulic Na Pankráci a Hvězdova. DPP ji letos prodloužil stavebně o 260 metrů přímo k OC Arkády a oběma stanicím metra Pankrác, kde vybudoval novou stejnojmennou výstupní a nástupní zastávku v jejich definitivní poloze. Zastávky jsou plně bezbariérové, vybaveny přístřešky v jednotném stylu hl. m. Prahy a osazeny informačním elektronickým panelem. Tramvajová trať má zatím otevřený kolejový svršek kromě prostoru zastávek, přechodů pro chodce a křižovatek, kde je zákryt dlážděný, resp. asfaltový. Otevřený kolejový svršek je připraven na budoucí zatravnění tratě, které DPP předpokládá až po skončení výluky ve stanici metra Pankrác C. Tramvajová trať je nyní ukončena u křižovatky ulic Na Pankráci a Na Strži dočasnou úvratí s výhybkou. Stavbu prodloužení tramvajové tratě realizovalo sdružení firem Subterra, HOCHTIEF CZ a STRABAG, které buduje také první úsek metra D.
Největší část stavby prodloužení tramvajové tratě zabraly přeložky řady inženýrských sítí: slaboproudu, vysokého napětí, kanalizace, vodovodu a především horkovodu. Během stavby bylo nutné vybudovat dočasný provizorní horkovod, aby nedošlo k přerušení dodávek tepla odběratelům v oblasti a vybudovat jeho zcela nové rozvody.
Druhou největší částí stavby bylo hloubení podchodu pod ulicí Na Pankráci ze současného vestibulu stanice Pankrác C směrem k administrativní budově Gemini, kde vznikne vestibul stanice Pankrác D včetně výstupu do uliční úrovně. Podchod bude v budoucnu sloužit jak pro přestup mezi oběma zmiňovanými vestibuly, tak i pro výstup z nich přímo na tramvajové zastávky.
Po
vyhloubení podchodu pokračovala stavba betonováním nosných
konstrukcí. Na nich pak bylo teprve možné dokončit výstavbu
tramvajové tratě. DPP v tomto místě obnovil také povrch
vozovky
a kolem tratě vysázel stromy. Hrubá stavba podchodu
je nyní hotova ze zhruba 60 %, a to část z vestibulu stanice
Pankrác C k tramvajovým zastávkám. Tato část bude dokončena
v průběhu příštího roku a zprovozněna současně
s otevřením zrekonstruované stanice metra. Zbylou část
podchodu u budovy Gemini zhotovitelé vybudují až v roce 2026,
současně s výstavbou vestibulu stanice Pankrác D. Podchod
v bude v celé své délce otevřen až se zprovozněním
prvního úseku metra D.
„Praha je dynamicky se rozvíjejícím městem. Důkazem toho je i vybudování nového úseku tramvajové trati v ulici Na Pankráci, tady, mezi ulicemi Hvězdova a Na Strži. Trasa úzce souvisí s výstavbou nové trasy linky metra D v úseku Pankrác – Olbrachtova a pro mě je to dalším důkazem, že se Praha posouvá k pohodlnějšímu cestování jak jejích obyvatel, tak jejích návštěvníků,“ říká Bohuslav Svoboda, primátor hl. m. Prahy.
„Tramvají nově až k metru Pankrác! I když se jedná o krátký úsek, jeho význam je obrovský. V příštím roce totiž budeme stanici metra na Pankráci kompletně modernizovat a nová tramvaj bude sloužit jako její náhrada. Ve stanici během příštího roku vyměníme výtahy, světla, eskalátory nebo obklady a také ji už propojíme s nově budovaným déčkem! V budoucnu pak tramvajovou trať protáhneme až na Budějovickou, kde se napojí na připravovaný tramvajový okruh. Investice do tramvajové sítě jsou pro nás zkrátka klíčové. Většina cestujících se totiž v Praze přepravuje veřejnou dopravou a my jim chceme nabídnout co nejlepší kvalitu,“ doplňuje Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Praha pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.
„Prodloužení tramvajové tratě před OC Arkády se může zdát být malým posunem v této lokalitě, ale opak je pravdou, tato změna je pomyslnou vločkou, která spustí lavinu budoucích změn a rozvoje, nejen Prahy 4, ale Prahy jako takové,“ dodává Ondřej Kubín, starosta městské části Praha 4.
Roční uzavření stanice metra Pankrác C od 6. ledna 2025 – rekonstrukce a budování přestupů
Od pondělí 6. ledna 2025 od zahájení provozu metra bude na rok stanice Pankrác C pro cestující uzavřena a vlaky ji budou pouze projíždět. Během této doby proběhne její kompletní rekonstrukce. Ve vestibulu i na nástupišti stanice budou demontovány podhledy, osvětlení i rozvody, odstraněny stávající obklady stěn a sloupů, v uliční úrovni pak horní stanice výtahu. Zhotovitelé v celé stanici provedou sanaci průsaků a vymění všechny 4 eskalátory mezi nástupištěm a vestibulem za nové. Vestibul i nástupiště stanice dostanou novou elektroinstalaci a rozvody, osvětlení, vzduchotechniku, podhledy, obklady sloupů a stěn včetně těch za kolejištěm. Stavaři v neposlední řadě opraví lokální poškození dlažeb, vymění také zastaralou technologii stávajícího výtahu a na povrchu pro něj vybudují nový kiosek.
Podstatných změn doznají také stěny kolem eskalátorů. V současnosti není během jízdy po pohyblivých schodech vidět do stran na nástupiště. V rámci rekonstrukce budou stěny kolem eskalátorů částečně vybourány tak, aby mezi sloupy vznikly průhledy na nástupiště.
Kromě
toho DPP nechá v neveřejných služebních prostorech kompletně
zrekonstruovat vytápění
a kanalizaci stanice, ve vestibulu
pak toalety, které budou nově bezbariérové.
Budování přestupů ve stanici, která nikdy nebyla plánovaná jako přestupní
Další stavební úpravy stávající stanice Pankrác C, které budou probíhat během její roční uzávěry, se týkají budovaní přestupů s trasou D. Zajímavostí je, že tato stanice nebyla nikdy v minulosti plánována jako přestupní, pro takový účel proto nebyla ani stavebně připravována. Budování přestupů s trasou D je proto složitější, je nutné například provést zesílení stávajících nosných konstrukcí, nebo dočasně či dokonce trvale překládat některé technologie.
Ve stávajícím
vestibulu, mezi zónou odbavení a samotným vstupem do OC Arkády
vznikne přímý výstup ze stanice Pankrác D. O úroveň níže, na
jižním konci nástupiště u výtahu stavaři odstraní stávající
stěnu, která odděluje veřejnou a neveřejnou část stanice.
Technické místnosti, které jsou za touto zdí se promění v první
část přestupní chodby s linkou D. Nejdříve ale bude nutné
přemístit některé nosné sloupy na kterých je uložena stropní
deska vestibulu, dočasně přeložit nefekální jímku, která
společně se systémem drenáží zajišťuje stálou hladinu
podzemní vody v okolí stanice
a v neposlední řadě
vybudovat zdi po obou stranách kolejiště. Navazující druhá část
přestupní chodby už nyní vzniká mezi traťovými tunely linky C
za stanicí Pankrác C ve směru na Budějovickou. Přestupní chodba
bude ústit do eskalátorového tunelu, který cestující dovede ke
stanici Pankrác D.
Doporučená dopravní opatření během uzávěry stanice Pankrác C
Během uzávěry stanice Pankrác budou jako náhradní doprava sloužit spoje pravidelné tramvajové linky č. 19. DPP ji od 6. ledna 2025 posílí vloženými spoji, které budou jezdit obousměrně pouze v trase Pankrác – Pražského povstání – Náměstí Bratří Synků.
Místo uzavřené stanice metra Pankrác proto DPP doporučuje cestujícím využívat sousední stanici Pražského povstání a na nebo z Pankráce následně jet tramvajovou linkou č. 19.
TZ DPP