Ředitelé dopravních podniků diskutovali o rozvoji

Na odborné konferenci RED, kterou 4. prosince uspořádalo Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR), se diskutovalo o rozvoji, efektivitě a dostupnosti MHD. Tři bloky zajímavých a živých diskuzí zahájil ministr dopravy Martin Kupka a předseda SDP ČR Tomáš Pelikán. V diskuzích se prolínaly názory dopravních odborníků, ekonomů, politiků i laické veřejnosti. Konference, kterou provázela moderátorka Kateřina Boušková a ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Slavoj Dolejš, byla určena odborníkům z oblasti veřejné dopravy, zástupcům státní správy a samosprávy.

Hned v úvodu vyzdvihl Martin Kupka městskou hromadnou dopravu v České republice jako oblast, kde se odehrává velká spousta inovací, ať už je to elektrifikace provozovaných vozidel, zvyšování podílu nízkoemisních a nízkopodlažních vozidel nebo zavádění moderních způsobů odbavování cestujících.

Česká republika vykazuje z hlediska výdajů na veřejnou dopravu vůči HDP nejvyšších hodnot v rámci Evropy, i to je důvod, proč je úroveň MHD u nás tak vysoká. Je potřeba ale motivovat veřejnost, aby si této vysoké úrovně vážila, aby ji měla jako předmět národní hrdosti,“ uvedl ministr dopravy.

Jeho slova potvrdil Mojmír Hampl, předseda Národní rozpočtové rady, který poukázal na fakt, že česká společnost není příliš ochotná se na financování veřejné dopravy více podílet. „Nepopulární kroky, jako je zvyšování cen jízdného nebo snižování výše slevy na jízdném, jsou v nárokové společnosti velmi těžko proveditelné. Občas se objevují návrhy, aby různé nepopulární kroky nemusely dělat samosprávy, ale aby je dělala centrální vláda. To ale podle mě nejde, nechme tuto zodpovědnost zástupcům na komunální úrovni,“ řekl v diskuzi Mojmír Hampl.

Předseda SDP ČR Tomáš Pelikán upozornil na to, že dopravní podniky a potažmo obce a města, která jsou jejich zřizovateli, se ale musí připravit na stále větší finanční zátěž, která souvisí s naplněním nových evropských limitů pro dekarbonizaci. „Náklady na pořízení elektrobusu jsou mnohem vyšší než u autobusu na CNG nebo naftu. Navíc dotace z EU budou do budoucna nižší nebo třeba žádné. Vedení dopravních podniků má oprávněné obavy o to, kdo to všechno zaplatí,“ namítl Tomáš Pelikán.

Výrobci autobusů jsou na dodávky elektrobusů pro dopravní podniky připraveni, investují do technologií a výrobních linek „Pokud by ale nyní přišel pokyn, že se máme opět zaměřit na výrobu autobusů na diesel, bylo by to velmi složité. Cesta zpět existuje, ale byla by velmi nákladná,“ řekl obchodní ředitel Iveco Bus Jan Kimla. Podle něj dává elektrifikace smysl v centrech větších měst nebo v menších městech. „Ovšem nabíjet přes noc v Praze tisíc elektrobusů není moc reálné,“ dodal Jan Kimla.

Podle Martina Kupky musí Česká republika v EU prosazovat hlas zdravého rozumu a snažit se o zrušení sankcí, které by negativně dopadly na evropský automobilový průmysl. „Klademe si otázku, jestli současná společnost je ochotná zaplatit za dekarbonizaci. Pokud budou státy chudnout, jejich schopnost investovat do ekologicky přívětivých technologií výrazně klesne. Cestou je zmírňování limitů s ohledem na to, že často nejsou splnitelné,“ uvedl ministr dopravy. V rámci diskuze mluvil také o vizi jednotné jízdenky tzv. oneticket, která by umožnila cestování napříč republikou na jednu jízdenku.

Konference RED ukázala, že městská hromadná doprava v České republice stojí na pevných základech a je připravená čelit výzvám budoucnosti. Spolupráce mezi státem, dopravními podniky a technologickými firmami je klíčem k zajištění rozvinuté, efektivní a dostupné veřejné dopravy.

TZ SDP ČR