Zakázku na dodávku nových tramvají podepsala společnost Tramwaje Szczecińskie a firma Modertrans Poznań. Projekt v hodnotě 63,7 milionu PLN má do Štětína přinést čtyři nízkopodlažní tramvaje s možností opce na osm dalších. První tramvaje od Modertransu má město obdržet do 31. května 2026.
Společnost Tramwaje Szczecińskie podepsala smlouvu na dodávku nových tramvají se společností Modertrans Poznań. Tento projekt, jehož hodnota činí 63,7 milionu PLN, se zaměřuje na modernizaci veřejné dopravy ve Štětíně prostřednictvím zavedení nízkopodlažních vozidel. Jedná se o důležitý krok k udržitelnému rozvoji města a zlepšení městské mobility. Zakázka zahrnuje čtyři obousměrné nízkopodlažní tramvaje s opcí na dalších osm kusů v případě získání dalších finančních prostředků.
Nové tramvaje nabídnou cestujícím vysoký komfort, včetně klimatizace, připojení k Wi-Fi a USB zásuvky pro nabíjení telefonů. Sedadla budou potažena speciální látkou s příměsí, která zabrání trvalému znečištění a usnadní údržbu. Další prvky vybavení představují LED osvětlení, systém monitorující celý prostor tramvaje a tlakové senzory zajišťující bezpečnost při zavírání dveří. Vozidla budou také vybavena prostory pro invalidní vozíky a dětské kočárky. Kapacita činí 240 cestujících, z toho 46 sedících.
Vozidla budou jednoprostorová, tříčlánková a kloubová, s délkou 31,97 metru a šířkou 2,4 metru. Z technického hlediska disponují tramvaje pokročilým výkonovým invertorovým pohonem se střídavými motory, které snižují ekologickou stopu díky nižším emisím grafitu a mědi. Baterie umožní tramvajím autonomní couvání na vzdálenost až 100 metrů v případě výpadku napájení.
Dodávka čtyř tramvají je plánována jako první etapa, která bude dokončena do 31. května 2026. Její součástí je také dodání specializovaného technického a údržbového zařízení. Druhá etapa, zahrnující možnost dodání dalších osmi tramvají, bude využita pouze v případě získání finančních prostředků z Národního plánu obnovy. Maximální výše spolufinancování může dosáhnout až 85 % nákladů, což by mohlo znamenat až 82 milionů PLN na osm tramvají. V případě nižší výše podpory bude možné zakoupit menší počet vozidel.
Nové tramvaje přinesou zlepšení kvality veřejné dopravy ve Štětíně. Modernizace vozového parku přispěje ke snížení provozních nákladů, zvýšení dostupnosti a komfortu cestujících i k ochraně životního prostředí. Obousměrné tramvaje budou navíc užitečné při výlukách nebo uzávěrkách tratí. Štětínská tramvajová síť, která funguje od roku 1879, zahrnuje 12 linek o celkové délce 110 kilometrů a ročně přepraví více než 65 milionů cestujících. V současnosti má město 200 tramvají, z toho 28 nízkopodlažních.