Pražský motoráček bude jezdit dalších 5 let

Pravidelná nostalgická víkendová vlaková linka vedená po nejhezčí pražské železniční trati bude provozována minimálně po dobu dalších 5 let. Na čtyři páry vlaků každý nepracovní den mezi pražským hlavním nádražím a stanicí Praha-Zličín budou i nadále pravidelně nasazovány historické motorové vozy z konce 50. let 20. století. Na těchto oblíbených vlacích využívajících tzv. Pražský Semmering budou i nadále platit jízdní doklady PID pro území Prahy.   

Čtyřikrát denně o sobotách, nedělích a státních svátcích vyráží z pražského hlavního nádraží přes Smíchov, Žvahov, Jinonice, Cibulku a Stodůlky až do koncové stanice Praha-Zličín už 16. rokem speciální nostalgická vlaková linka s provozem historických motorových vozů. Na jízdenky pražské MHD se mohou cestující svézt po trati s nejhezčími výhledy v Praze.

Jízdy Pražského motoráčku zajišťuje dopravce KŽC Doprava, který se specializuje na provozování nostalgických vlaků. Pravidelně je zde nasazován motorový vůz řady 831 s přezdívkou „kredenc“. Tyto čtyřnápravové vozy vyráběly v letech 1949–1951 podniky ČKD Sokolovo Praha a První Brněnská a Královopolská strojírna v Brně a v letech 1952–1960 podnik Tatra Studénka. Část z nich pak prošla modernizací spočívající zejména ve výměně spalovacího motoru. Celkem bylo vyrobeno 238 kusů těchto motorových vozů, které se v pravidelném provozu udržely až do začátku 21. století. V současné době je několik vozů tohoto typu ve vlastnictví různých muzejních železničních spolků, které s nimi zajišťují historické a nostalgické vlaky.

Motorové vozy řady 830, resp. 831 znamenaly významnou modernizaci poválečného vozidlového parku Československých státních drah. Dva velkoprostorové oddíly poskytují 56 míst k sezení, cestující ocení spouštěcí okna umožňující skvělý výhled na okolí trati. Motorové vozy s maximální rychlostí 90 km/h byly zpočátku nasazovány i na rychlíkové spoje. A právě jeden ze zachovaných motorových vozů řady 831 z roku 1959 je pravidelně nasazován také na Pražský motoráček. Ve výjimečných případech zde může být nasazen další historický motorový vůz řady 851, známý pod přezdívkou „krokodýl“ pocházející z roku 1968.

Pražský motoráček jednak nabízí možnost volnočasových aktivit nejen Pražanů v kombinaci s pěším výletem do turisticky oblíbené lokality Prokopského údolí a okolních skalních útvarů, ale i jako součást běžné dopravní obslužnosti do stále hustěji osídlených lokalit Košíř, Jinonic či řepského sídliště.  

Na konci roku 2024 skončila platnost původní smlouvy z roku 2010. Na základě schválení Radou hl. m. Prahy byla uzavřena s dosavadním dopravcem KŽC Doprava nová smlouva na dobu 5 let do konce roku 2029. Nová smlouva je uzavřena na nižší cenu než ta dosavadní (cca o 28 %) – za rok 2025 zaplatí Hl. m. Praha prostřednictvím organizace ROPID dopravci KŽC Doprava kompenzaci ve výši 4,1 mil. Kč.

V nové smlouvě totiž nejsou zahrnuty náklady na nutnou větší opravu použitého vozidla, které prošlo velkou prohlídkou již během uplynulého smluvního období. V nejbližší době ale musí vedení hl. m. Prahy rozhodnout o případném pokračování této smlouvy na dalších 5 let. To bude totiž znamenat nutné vícenáklady pro osazení historických motorových vozů evropským zabezpečovačem ETCS, bez nějž nebudou moci na nynější trati tato vozidla jezdit s aktuálním předpokladem po roce 2029.  

TZ ROPID