Tramvajová doprava ve Würzburgu v úpadku, ale s nadějí na budoucnost

V německém Würzburgu se tramvajová doprava stala v posledních letech výzvou i nadějí pro místní obyvatele. Po problémech s technickými závadami a odstavením tramvají řady GT-N v roce 2023 se město potýkalo s akutním nedostatkem vozidel, který vyústil v zařazení starších tramvají GT-D zpět do provozu. Nyní se však blýská na lepší časy s dodávkou moderních tramvají GT-F a plány na rozšíření tramvajové sítě.

V říjnu 2023 byla na jednom z vozidel řady GT-N zjištěna technická závada na kyvném rameni podvozku. Z bezpečnostních důvodů byla téměř polovina flotily vyřazena z provozu. Město muselo přistoupit k náhradním opatřením, jako je nasazení starších tramvají, které v posledních letech sloužily už jen ve špičkách, a využití náhradní autobusové dopravy. Tento náhradní režim přetrvával téměř celý rok 2024.

Tramvaj GT-D ve Würzburgu. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, 12/2013
Tramvaj GT-E ve Würzburgu. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, 12/2013
Tramvaj GT-N ve Würzburgu. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, 12/2013

Postupné opravy a bezpečnostní testy umožnily částečný návrat tramvají GT-N na koleje. Přesto však město naléhavě potřebovalo nová vozidla. V prosinci 2024 dorazila první z osmnácti objednaných tramvají GT-F, vyrobených společností Heiterblick. Dodaná vozidla, navržená pro specifické potřeby würzburské tramvajové sítě, nyní procházejí testováním a schvalováním. Plný provoz prvních tramvají GT-F se očekává na podzim roku 2025.

Kvůli omezením spojeným s odstávkou vozů GT-N a probíhajícím opravám je aktuální provoz tramvajových linek ve Würzburgu omezen. Linky 4 a 5 jezdí v desetiminutových intervalech během dne. Linky 1, 2 a 3 nejezdí vůbec. Starší tramvaje GT-D a GT-E spolu s autobusy zajišťují provoz, přičemž na většině tras jsou nasazována bezbariérová vozidla, která ale nejezdí neustále. Hendikepovaní cestující, tak musejí mnohdy čekat na další spoj.

Tramvaj GT-N ve Würzburgu. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, 12/2013
Nová tramvaj GT-F pro Würzburg. Zdroj: heiterblick.de

Plány na rozšíření tramvajové sítě

Würzburg se kromě obnovy vozového parku zaměřuje také na rozšíření tramvajové infrastruktury. Významným projektem je prodloužení tramvajové trati v Grombühlu o dalšího 1,3 kilometru. Stavba má začít v polovině roku 2025 a dokončení se plánuje na rok 2030. Dalším ambiciózním záměrem je tramvajová trať do čtvrti Frauenland a Hubland, která se stane klíčovým spojením pro studenty, zaměstnance univerzity i místní obyvatele. Stavba této trati by měla začít v roce 2026 a dokončení je v plánu za další 2 až 3 roky.

Město plánuje také nákup dalších 10 tramvají, které zajistí dostatečnou kapacitu pro nové trasy. Moderní tramvaje GT-F, navržené s ohledem na komfort, bezpečnost a ekologii, budou důležitou součástí této transformace. Bezbariérové vozy s nízkopodlažními částmi, dostatkem prostoru pro kočárky a invalidní vozíky a moderním designem přispějí ke kýženému rozvoji městské dopravy.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.