V únoru vyjede v Olomouci nové Evo

Do Olomouce před Vánocemi dorazila první nová tramvaj z dodávky celkem devíti vozů s evidenčním číslem 125. Po doladění všech potřebných technických náležitostí a provedení zkoušek vyrazí tento vůz první týden v únoru do ostrého provozu. Do konce roku jej potom doplní dalších osm vozů. Většinu nákladů pokryje příspěvek z fondů EU.

Kupní smlouvu na devět plně nízkopodlažních tramvají s oboustranným odbavováním cestujících podepsalo vedení olomouckého dopravního podniku v prosinci 2023.

„Tyto vozy primárně potřebujeme na provoz trati na Nové Sady, kde není na konci smyčka na obracení vozů. Tramvaje s oboustranným odbavováním cestujících jsou pro nás ale výhodou i při rekonstrukcích stávajících tratí. Díky nim bylo možné například v nedávné době zachovat částečný tramvajový provoz v centru města při budování mostu na Masarykově třídě,“ informoval Ing. Jaroslav Michalík, předseda představenstva DPMO, a.s.

Vozy jsou vybaveny klimatizací a USB zásuvkami, nově také automatickým systémem sčítání cestujících nebo vyhřívanými sedačkami, které jsme zatím měli jen v některých vozech Vario a cestující si je chválí,“ doplnil místopředseda představenstva DPMO, a.s. Ing. Pavel Zatloukal.

Olomouc má jednu z nejlepších městských hromadných doprav v Česku, a nejen pravidelná obnova vozového parku je toho důkazem. Nelze si nevšimnout čilého stavebního ruchu na opravách a modernizacích tramvajových tratí, připravujeme poslední etapu tratě na Nové Sady, dopravní podnik má také nové „malé depo“ pro odstav tramvají v Jeremenkově ulici a v budoucnu je před námi velká výzva na stavbu velkého depa v Neředíně. Nebojím se říct, že vidím budoucnost MHD v Olomouci růžově. Poděkování za to patří všem zúčastněným, ať už týmu dopravního podniku nebo lidem z magistrátu, kteří zajišťují dotační prostředky či se starají o zdárný průběh veřejných zakázek, ale také občanům, kteří veřejnou hromadnou dopravu pravidelně využívají,“ komentoval investiční náměstek primátora Miloslav Tichý.

Tramvaje EVO1/o jsou vybaveny celkem sedmi dveřmi, čtyřmi na pravé straně a třemi na levé straně tramvaje s možností otevření ve směru jízdy pouze na pravé straně.

„Kapacita tramvají EVO1/o je 27 sedících a 85 stojících cestujících. Vozy jsou plně nízkopodlažní, interiér chrání nástřik nanotechnologií proti zápachu a bakteriím a ochranná folie proti vandalismu. Pro zvýšení ochrany zdraví cestujících, je klimatizační a ventilační soustava salonu vozidla vybavena revitalizačním systém, který v salonu vozidla  efektivně ničí škodlivé mikroorganismy-bakterie, viry a plísně,“ popsal nové vozy generální ředitel společnosti Pragoimex Ing. Vladimír Faltýsek.

Novinkou je moderní antikolizní systém „Antikolizní systém jsme vyvinuli s jasným cílem: minimalizovat náklady na opravy vozidel po nehodách. Tématem je ale i snižování počtů a dopadů kolizí s chodci, které mívají fatální následky. Velkou výhodou systému je jeho univerzálnost – lze jej instalovat na nové i starší tramvaje, bez ohledu na jejich výrobce, což potvrzuje i jeho úspěšné nasazení v Olomouci,“ popisuje Jan Hušák, technický ředitel pro digitalizaci ve Škoda Group.

Tento typ vozu už cestující v Olomouci dobře znají, jedná se o stejné tramvaje, které nyní jezdí s evidenčními čísly 121, 122, 123 a 124. Pořizovací cena devíti vozů je 314,5 miliónů korun a náklady na servis vozů po dobu čtyř let budou 14,7 miliónů korun. 81 % uznatelných nákladů z pořizovací ceny pokryje dotace z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP).

„Moderní tramvaje, které zvyšují pohodlí a bezpečnost cestujících, ještě posílí zájem o čistou a bezemisní městskou dopravu. Podobně jako v jiných evropských městech i v Olomouci pomůžou unijní prostředky zlepšit kvalitu života všech cestujících,“ připomněl Václav Lebeda, tiskový mluvčí Zastoupení Evropské komise v České republice.

Základní specifikace tramvaje EVO 1/O:

  •          Hmotnost prázdné tramvaje: 22 tun
  •          Počet míst k sezení: 27
  •          Počet míst k stání: 85
  •          Celková obsaditelnost: 112 cestujících
  •          Délka tramvaje: 15,1 metrů
  •          Nejvyšší konstrukční rychlost: 70 km/h
  •          Antikolizní systém: Výrobce Škoda Digital s.r.o.
  •          Ekologická trakční výzbroj: Výrobce ŠKODA ELECTRIC a.s.
  •          Kotoučová elektromechanicky ovládaná brzda od firmy DAKO-CZ
  •          Vyhřívané sedačky pro cestující
  •          Klimatizace a USB zásuvky

TZ DPMO