Čeští stavbaři dokončili svou největší zakázku v Norsku

Metrostav Norge úspěšně dokončil svou dosud největší stavbu na prestižním norském trhu. Slavnostní prorážka tunelu Grenland na jihu země proběhla těsně před koncem minulého roku. Dvoutubusový tunel o délce 5 500 m razili čeští stavbaři v náročných geologických podmínkách a v extrémním arktickém počasí. Projekt v přepočtu za více než miliardu korun je součástí druhé etapy modernizace rychlostní silnice E18, která zajistí obchvat města Porsgrunn jihozápadně od Osla.

„V průběhu zakázky nás potrápily složité geologické podmínky v několika poruchových zónách. Počátek roku 2024 poznamenaly extrémní mrazy, kdy teploty klesaly až k minus 30 stupňům Celsia. To prověřilo nejen naši houževnatost, ale i odolnost techniky. Z tunelu se stala promrzlá jeskyně, stroje zamrzaly a každý den se proměnil v rozmrazovací boj o tekoucí vodu. O to víc si vážím toho, že jsme nakonec vše zvládli na výbornou a v termínu,“ prozradil Josef Malknecht, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Norge.

Tunel Grenland v Norsku. Zdroj: Metrostav
Tunel Grenland v Norsku. Zdroj: Metrostav

Poruchová zóna Grava, která stavbařům „zpestřila“ práce u jižního portálu byla  zpevněna tryskovou injektáží, 50 výztužnými rámy, 844 kotvami a 23,6 tunami kari sítí. Dokončení ražeb při severním portálu zase poznamenaly masivní přítoky vody, s nimiž se stavbaři potýkali sedm týdnů. Injektáže si vyžádaly 660 tun cementu a 454 hodin práce.

Ražba tunelu Grenland začala v roce 2023 a trvala téměř dva roky. Společnost Metrostav Norge ji realizovala jako subdodavatel pro firmu Eiffage. Hlavním investorem stavby v přepočtu za více než miliardu korun je společnost Nye Veier, norská obdoba českého ŘSD.

Silnice E18 je důležitou dopravní tepnou jižního Norska. Úsek Langangen – Rugtvedt u města Porsgrunn dlouhý 17 km byl stavebně jedním z nejnáročnějších. Při ražbě tunelu Grenland kladl zadavatel vysoké požadavky nejen na bezpečnost a životní prostředí, ale především na kvalitu práce.

Tunel Grenland v Norsku. Zdroj: Metrostav

Skupina Metrostav působí na severu Evropy již od roku 2006. Od té doby realizovala 15 projektů, mimo jiné traťové tunely helsinského metra, unikátní most na lososí cestě v Norsku či nejdelší silniční tunel na Islandu. Realizovala například i ražbu tunelu na odlehlých Faerských ostrovech. Ve Skandinávii celkově dosud vybudovala přes 48 kilometrů tunelů.

TZ Metrostav