Konec éry GT8SU na düsseldorfských kolejích

Po více než půl století pravidelné služby nastal čas rozloučit se s jednou z ikon düsseldorfské městské dopravy. Poslední sbohem dala Rheinbahn v pátek 20. prosince 2024 tramvajím typu GT8SU, které po dlouhá desetiletí sloužily na linkách Stadtbahn.

Tramvaje GT8SU, které byly původně vyráběny od roku 1973 v továrně DUEWAG v Düsseldorfu, jsou příkladem inženýrské preciznosti své doby. Původní model GT8S (kloubové vozy, 8 náprav, řízení Simatic) byl navržen pro provoz na tramvajových tratích. V letech 1980 až 1984 prošly čtyři desítky vozů úpravami, aby mohly vyhovět požadavkům nových tunelových tras. Tyto tramvaje, nyní přeznačené na GT8SU (kloubové vozy, 8 náprav, řízení Simatic, přestavba), byly vybaveny sklápěcími schůdky, upraveny pro zvýšená nástupiště a modernizovány technologií vlakového zabezpečovače.

Každý z vozů GT8SU urazil během své služby na síti Rheinbahn několik milionů kilometrů. Vyřazení posledních šesti tramvají GT8SU proběhlo v závěru roku 2024, kdy skončila jejich provozní licence. Poslední den pravidelného provozu, 20. prosince, se soupravy tvořené vozy 3202+3220 a 3235+3227 ještě jednou vydaly na svou linku linky U75, aby naposledy přepravily cestující.

Při oficiálním rozloučení se k novinářům a veřejnosti připojili Michael Richarz, člen představenstva společnosti Rheinbahn, Thomasz Karbowski, vedoucí dílen vozidel, a Julian Zimmermann, předseda spolku. „GT8SU ze 70. let jsou nejstarší tramvaje, které máme v provozu u společnosti Rheinbahn. Po více než 50 letech nastal čas vyřadit posledních šest vozidel. Od léta 2022 postupně nahrazují vozidla GT8SU moderní lehké kolejové vozy HF6, které budou sloužit našim cestujícím na linkách Stadtbahn,“ uvedl Richarz.

Pro nadšence a milovníky historie městské dopravy se v neděli 29. prosince 2024 konala speciální jízda „Rozloučení s GT8SU“. Tato nostalgická akce, která byla rychle vyprodána, nabídla účastníkům možnost projet se ještě jednou trasami, které tramvaje GT8SU během své historie absolvovaly.

I když se tramvaje GT8SU již neobjeví v běžném provozu, zcela nezmizí. V roce 2019 představil spolek společně s Rheinbahn vůz 3206 v původním, nemodernizovaném stavu. Pracuje také na renovaci jídelního vozu číslo 3101 a do historického vozového parku přibude také vůz 3201. V dlouhodobém horizontu má být obnoven do původního stavu jako GT8S, aby se oživila historie městské železnice. Důležitá kapitola z historie düsseldorfské dopravy tak zůstane živá.