Essen čeká významná modernizace tramvajového vozového parku. Společnost Ruhrbahn schválila nákup 40 nových nízkopodlažních tramvají typu NF5 v délce 40 metrů. Tato investice ve výši 217 milionů eur nahradí starší modely NF1 z let 1999–2001, ale také zvýší kapacitu tramvajové dopravy na vytížených linkách.
Nové tramvaje NF5 budou nasazeny na linky 103, 105, 107 a 108, včetně tras přes Borbeck. Oproti dosavadním modelům, které měří až 30 metrů, budou tyto tramvaje o celých 10 metrů delší. Délka vozidel umožní zvýšit přepravní kapacitu zejména v době špičky, kdy stávající vozy už nestačí poptávce cestujících. Linka 105 již s delšími tramvajemi v minulosti experimentovala, když před více než 20 lety testovala pravidelný provoz se spřaženými vozidly (dohromady 60 metrovými). Experiment byl tehdy ukončen kvůli nedostatku financí.
Kvůli delším vozidlům je však potřeba přizpůsobit některé zastávky a křižovatky. Úpravy se týkají například křižovatky Philippusstift nebo zastávky Schwanenbuschstraße, Katernberger Markt a Katernberg. Celkové náklady na úpravy infrastruktury jsou odhadovány na dalších 43 milionů eur. Většina zastávek by však měla deseti metrovému prodloužení tramvají vyhovět i bez zásadních zásahů.
Nové tramvaje by měly být dodány během příštích pěti let. Nahradí tak zastaralé modely NF1, jejichž provozní životnost dosahuje 30 let. Ruhrbahn si od této investice slibuje výrazné zlepšení komfortu cestujících i řešení přeplněných spojů. Kritika však zaznívá ze strany opozice, která by upřednostnila častější intervaly spojů namísto delších tramvají. Toto řešení však ve stávajícím systému není možné, a navíc by si vyžádalo další řidiče, kteří jednoduše nejsou.
Náklady na jednotlivá vozidla by mohlo pomoci snížit i připojení dalších měst k projektu. Oberhausen nebo Krefeld se nechaly slyšet, že plánují podobné investice do tramvají. Oberhausen například plánuje pořídit šest 40metrových tramvají jako náhradu za stávající kratší vozy. Použití 40metrových tramvají není v Evropě novinkou. Města jako Augsburg, Freiburg či belgický Gent již tento typ vozidel úspěšně provozují. Nyní se k nim připojuje i Essen, který tímto krokem pokračuje v modernizaci a zvyšování efektivity městské hromadné dopravy.