Čtyři bateriové vlaky RegioPanter najely v Moravskoslezském kraji dohromady už 170 tisíc kilometrů. V provozu jsou od poloviny prosince 2024 na trati z Ostravy přes Studénku a Štramberk do Veřovic. Nasazení vlaků s tímto alternativním pohonem umožnilo zavést přímé spojení bez přestupů, cestování je rychlejší a šetrnější k přírodě díky úspoře emisí CO2.
Moravskoslezský kraj je vůbec prvním regionem u nás, kde jsou ekologické bateriové vlaky v provozu. Každý den na trať vyjíždí tři jednotky ze čtyř, jedna vždy slouží jako záložní. „Čtveřice bateriových vlaků má na kontě za čtvrt roku zhruba 170 tisíc najetých kilometrů, to je jako kdyby čtyřikrát objely zeměkouli. Skoro polovinu z najetých kilometrů absolvovaly v čistě bateriovém režimu. Vlaky RegioPanter jsou ekologické a zákazníkům přinesly na kolejích Moravskoslezského kraje větší komfort nejen v podobě nových souprav, ale i pohodlnějšího cestování bez přestupů. Aktuálně tak na trati z Ostravy do Veřovic sledujeme zhruba patnáctiprocentní nárůst počtu cestujících,“ říká Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
Výrobce vlaků, Škoda Group, odhaduje roční úsporu nafty u bateriových jednotek na nejméně 200 tisíc litrů. Úspora emisí CO2 je odhadovaná na zhruba 500 tun. Jednotka se nabíjí během jízdy nebo při stání pod trolejovým vedením. Díky rekuperaci jsou baterie dobíjeny i mimo elektrické vedení, a to při brzdění vlaku. Jedním z podstatných vlivů na úsporu je potom i fakt, že celková účinnost pohonného řetězce může u bateriových vozidel být oproti motorovým až více než dvojnásobná.
„Díky bateriovým vlakům získáváme první velmi cenné zkušenosti, které nám pomáhají provoz jednotek optimalizovat tak, aby byl co nejvíce efektivní. Jak z pohledu spotřeby energie a jejího dobíjení, tak kapacity baterií a dojezdu vlaku. Bez zajímavosti není například účinnost rekuperace, která díky energii získané z brzdění vlaku dokáže na některých úsecích, například při jízdě z Veřovic do Studénky, do baterií dodat zpět nemalé množství elektrické energie, kterou motorový vlak získat zpět neumí,“ přibližuje člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu Jiří Ješeta.
Ke snížení environmentálního dopadu se jako další pozitivní dopad přidává i snížení emisí hluku. To přináší cestujícím oproti motorovým vlakům tišší jízdu a obyvatelům aglomerací ležících poblíž železniční trati nižší hlukovou zátěž. Za zmínku stojí, že i bez ovlivnění okolí trati a rázu přírody elektrifikací je díky baterii umožněn provoz ekologických elektrických vozidel.
„Moravskoslezský kraj vítá každé řešení, které pomáhá snižovat zátěž na životní prostředí. Nasazení bateriových vlaků přináší konkrétní ekologické benefity, mimo jiné úsporu stovek tun emisí oxidu uhličitého ročně. A to jsme u prvních čtyř bateriových vlaků. V příštích letech k nim přibude dalších patnáct,“ uvádí hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.
Trať z Ostravy do Veřovic je elektrizovaná jen zčásti, proto dřív museli cestující přestupovat u většiny spojů ve Studénce z elektrického do motorového vlaku. Teď obstará celou cestu jen jeden vlak s elektrickým pohonem a cestující už přestupovat nemusí. V místech s trakčním vedením je vlak napájen přímo z troleje a tam, kde elektrické vedení chybí, napájí elektrické motory velkokapacitní baterie. Výměnou motorových vozidel za bateriová pak také odpadá potřeba zbrojení vlaku naftou, které dobu jejich nasazení v provozu snižuje.
„Bateriové vlaky nejsou jen ekologickým řešením, ale také symbolem technologického pokroku. Dnešní železnice potřebuje flexibilní a efektivní řešení, která dokážou spojit elektrifikované i neelektrifikované tratě do jednoho funkčního celku. Právě bateriová technologie nám umožňuje překonávat limity infrastruktury a zároveň přinášet vyšší komfort cestujícím i provozovatelům. To, co je již dnes v provozu v Moravskoslezském kraji, se v příštích letech může stát standardem moderní regionální dopravy po celé zemi,“ popisuje Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škoda Group.
Projekty na nasazení bateriových vlaků už připravují i další kraje v České republice.
TZ ČD