Na Palmovce jsou upravené „čočky“

Nová grafická podoba informací na zastávkách MHD, kterou od loňského podzimu testujeme na Palmovce, doznala úprav na základě výsledků uživatelských průzkumů. Zvýrazněny byly nejdůležitější informace (čísla linek, šipky, kód nástupiště) a upraveny symboly pro výluky a noční dopravu. Naopak byly mírně upozaděny doplňkové informace, které nejsou pro cestující tak zásadní. Upravená grafika je nyní k vidění na všech zastávkách povrchové dopravy na Palmovce, cestující si mohou stále porovnat původní a novou podobu – vždy na jedné straně označníku je původní verze a na druhé nová, aktuálně upravená. Podle výsledků testování nyní vznikne nový manuál pro všechny zastávky PID.

Od podzimu 2024 si mohou cestující na významném přestupním uzlu Palmovka porovnat původní a novou podobu informací na všech zdejších zastávkových označnících. Novou grafiku vznikajícího jednotného navigačního systému Čitelná Praha od designérského studia Side2 jsme podrobili uživatelskému zkoumání, abychom zjistili, jak je pro různé typy uživatelů čitelná a srozumitelná. Kvantitativní anketní průzkum mezi 350 náhodnými respondenty provedla agentura STEM/MARK. Druhým typem průzkumu bylo hloubkové kvalitativní zkoumání s pečlivě vybraným vzorkem 17 respondentů, kteří reprezentovali jak pravidelné uživatele, tak lidi neznalé systému i s různými zrakovými a kognitivními bariérami. Tento průzkum realizovala společnost Bohemia Design & and Research.

Co jsme z průzkumů zjistili?

  • Tyto informace na zastávkách využívá cca 80 % cestujících.
  • Pravidelní cestující preferovali zvýraznění čísel linek a šipek na úkor doplňkových textových informací, u verze s velkým množstvím informací byla čísla linek u původního značení čitelná z delší vzdálenosti než u nového způsobu.
  • Náhodní cestující naopak preferovali uvádění doplňkových informací o směrech nebo cílových zastávkách linek. Část lidí ale pro ujištění, že stojí na správné zastávce, používá stejně ještě jízdní řád.
  • Většina lidí pochopila nový symbol pro noční linky (měsíčku), část respondentů ho ale nerozpoznala kvůli jeho malé velikosti.
  • Lidé, kteří necestují tak často, nerozuměli značení výluk, a to jak u původní, tak i nové verze. Hůře čitelná byla oranžová čísla výlukových linek. Naopak přeškrtnutí čísel bylo jasné většině respondentů.
  • Většina lidí nerozuměla logice barevnosti jednotlivých prvků u původního značení (každý druh dopravy má dosud definovanou svoji barvu).
  • I když byl nový způsob znázornění kódu nástupiště výrazně srozumitelnější než původní, většina lidí požadovala jeho další zvýraznění. Cca polovina lidí ale nevěděla, co kód nástupiště znamená (zjevně souvisí s tím, že zatím není používán konzistentně napříč celým systémem).
  • Část lidí si nebyla jistá, co přesně znamenají texty o směrech další jízdy linek.
„Čočky“ na zastávce. Zdroj: ROPID
„Čočky“ na zastávce. Zdroj: ROPID

Jak byl původní návrh upraven?

  • maximální možné zvětšení čísel zastavujících linek na úkor velikosti názvu zastávky i dalších doplňkových informací
  • zvětšení a úprava symbolu pro noční linky
  • zvětšení a úprava symbolu kódu nástupiště
  • zvýraznění šipek značících směr další jízdy linek
  • úprava značení výluk; i nadále testujeme dvě verze: oranžové nebo černé číslo linky s oranžovou šrafou nad ním
  • grafické upozadění doplňkových informací, které nejsou pro cestující tak podstatné
  • úprava některých doplňkových textů, aby bylo jasnější, co znamenají (např. rozdíl mezi cílovou a mezilehlou zastávkou na trase linky) 

Co bude dál?

Ve spolupráci s designéry, Dopravním podnikem hl. m. Prahy i Integrovanou dopravou Středočeského kraje chceme připravit komplexní manuál pro tvorbu informací na všech zastávkách PID a zároveň bychom rádi otestovali novou grafiku na dalších typech zastávek i při různých kombinacích trvalého a výlukového značení. Důležité je, aby manuál počítal s nejrůznějšími provozními stavy, umožňoval aplikaci atypických prvků na vybrané zastávky a byl dostatečně univerzální pro možnost použití napříč zastávkami v Praze i ve Středočeském kraji. A pokud možno sloužil dobře jak pravidelným, tak občasným cestujícím.

Cílem projektu je, aby na zastávkách současně s novou grafikou byly informace, které cestující skutečně potřebují a rozumí jim. Zároveň je důležité, aby se nové grafické prvky např. v podobě kódu nástupiště, noční dopravy, výluk nebo dalších piktogramů používaly konzistentně napříč celým systémem, od stanic metra přes zastávky povrchové dopravy, informace ve vozidlech až po webové stránky nebo mobilní aplikace a vyhledávače spojení.

TZ ROPID