Středočeský kraj plánuje zdražení MHD, hrozí nárůst aut v Praze?

Středočeský kraj připravuje zdražení jízdného ve veřejné dopravě, které by mělo vstoupit v platnost od ledna 2026. Podle plánů má cena elektronických jízdenek a kuponů vzrůst o pětinu, u papírových jízdenek dokonce o 30 procent.

Podle středočeského radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN), se oproti loňskému roku zvýší výdaje kraje na dopravní obslužnost o 800 milionů korun. Rozpočet pro letošní rok je více než padesátimiliardový, z čehož jde na dopravní obslužnost více než pět miliard. Jízdné ale pokryje jen třetinu nákladů. Svou roli na navýšení výdajů hraje i nasazení nových vlakových jednotek RegioFox a RegioPanter.

Přestože kraj argumentuje nutností zvýšit příjmy a zavádět modernější řešení, například elektronické jízdenky, odborníci upozorňují na vážné důsledky tohoto kroku. Vyšší ceny mohou vést k úbytku cestujících v MHD, což by mělo za následek přesun obyvatel na individuální automobilovou dopravu. Tuto situaci navíc zhoršuje absence dostatečného počtu záchytných parkovišť (P+R) na okrajích města Praha a ve Středočeském kraji u dopravních uzlů.

Radní pro dopravu MČ Praha 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS) k tomu uvádí: „Pokud Středočeský kraj zdraží cestování veřejnou dopravou, hrozí, že kraj vyžene další cestující z vlaků a autobusů a do Prahy bude více lidí dojíždět osobními automobily. Kapacita komunikací ale více aut nepojme. Vedení Prahy proto musí začít připravovat krizový scénář, jak zvýšený počet aut v ranní špičce řídit na příjezdech do Prahy pomocí dynamického řízení provozu, aby nevznikl v hlavním městě kolaps.“

Podle Boreckého je ale zdražení nezbytné kvůli narůstajícím výdajům a svou roli hraje i rozdíl v papírovém a elektronickém jízdném. „Obecně chceme motivovat, aby cestující co nejvíce využívali digitálu,“ uvedl Borecký na serveru ceskenoviny.cz, což by nejen zrychlilo odbavení cestujících, ale také snížilo provozní náklady.

Navzdory modernizaci a snahám o lepší efektivitu provozu veřejné dopravy vyvstává otázka, zda zdražení jízdného nepřinese více škody než užitku. Pokud se obyvatelé regionu uchýlí k automobilové dopravě, nejenže se zvýší dopravní zátěž na silnicích, ale také se zhorší životní prostředí v Praze a okolí. Středočeský kraj by tak měl při plánování změn zohlednit širší dopady na mobilitu obyvatel, ekologii i dopravní infrastrukturu. Rozhodnutí o finální podobě zdražení má zaznít mezi červnem a zářím letošního roku, kdy budou o návrhu hlasovat zastupitelé Středočeského kraje.