Dijon plánuje třetí tramvajovou linku

Po úspěšném zavedení linek T1 a T2 se francouzský Dijon připravuje na výstavbu nové tramvajové linky číslo 3, která má posílit městskou hromadnou dopravu a přispět k udržitelnějšímu rozvoji města. Vyjet by mohla v roce 2030.

Druhá epocha tramvají v Dijonu

První elektrické tramvaje v Dijonu jezdily od roku 1895, ale v roce 1961 byly nahrazeny autobusy. Myšlenka na obnovení tramvajové dopravy se objevila na konci prvního desetiletí 21. století s cílem zlepšit efektivitu a ekologičnost dopravy. Výstavba moderní sítě začala v roce 2010. Linka T1 byla otevřena v září 2012 a spojovala nádraží s Quetigny Centre. Linka T2 následovala v prosinci 2012 a propojila Valmy s Chenôve. Obě linky o celkové délce 20 km obsluhovaly 37 zastávek a provoz zajišťovalo 33 nízkopodlažních tramvají Alstom Citadis.

Tramvaj v Dijonu. Foto: MHD86.cz, Ondřej Matěj Hrubeš

Plánování a motivace pro linku 3

Po deseti letech provozu se Dijon Métropole rozhodl plánovat třetí linku kvůli rostoucí poptávce a blížící se kapacitě linek T1 a T2. Denní počet cestujících dosáhl 180 000 a mezi lety 2023 a 2024 vzrostl o 9 %. Linka T3 je součástí Metropolitního projektu 2022-2030 a Klimatického a biodiverzitního plánu 2024-2030, jehož cílem je snížení počtu automobilů. Z 11 analyzovaných scénářů byla vybrána trasa s největším potenciálem.

Trasa a zastávky budoucí linky T3

Linka T3 by měla spojovat Chenôve (Portes du Sud) s průmyslovou zónou Cap Nord v Dijonu. Trasa o délce cca 11 kilometrů bude mít 21 zastávek. Přibližně 3 km trasy budou sdíleny s linkami T1 a T2. Linka povede přes avenue Roland-Carraz, čtvrť Premier Mai, kolem náměstí Place Wilson, přes Boulevard de l’Université, čtvrť Grésilles a po avenue Champollion k Place Galilée. Na obou koncích trasy se plánují parkoviště P+R. Pro novou linku bude nutné nakoupit nové tramvaje, jelikož současný vozový park zvládá pokrýt jen stávající linky T1 a T2.

Časový harmonogram projektu

První projednání projektu proběhlo v březnu 2025, následovat bude veřejná konzultace. V roce 2028 se očekává zahájení stavebních prací a uvedení linky do provozu je plánováno na rok 2030.

Očekávané přínosy a důvody výstavby

Linka T3 má snížit přetíženost stávajících tramvajových a autobusových linek, obsloužit rozvojové oblasti a podpořit intermodalitu. Očekává se snížení počtu automobilů dojíždějících do města o 10 % do roku 2030.

Autobus na lince L5 v Dijonu. Foto: MHD86.cz, Ondřej Matěj Hrubeš
Tramvaj v Dijonu. Foto: MHD86.cz, Ondřej Matěj Hrubeš

Tramvaje a data

UdálostRok
První zahájení tramvajové dopravy1895
Zrušení tramvajové dopravy1961
Politické schválení znovuzavedení tramvajové dopravy2008
Zahájení výstavby tramvajové sítě2010
Zprovoznění linky T12012
Zprovoznění linky T22012
První projednání projektu linky 32025
Veřejné projednávání linky 32025
Zahájení výstavby linky 3 (předpoklad)2028
Uvedení linky 3 do provozu (předpoklad)2030