Po úspěšném zavedení linek T1 a T2 se francouzský Dijon připravuje na výstavbu nové tramvajové linky číslo 3, která má posílit městskou hromadnou dopravu a přispět k udržitelnějšímu rozvoji města. Vyjet by mohla v roce 2030.
Druhá epocha tramvají v Dijonu
První elektrické tramvaje v Dijonu jezdily od roku 1895, ale v roce 1961 byly nahrazeny autobusy. Myšlenka na obnovení tramvajové dopravy se objevila na konci prvního desetiletí 21. století s cílem zlepšit efektivitu a ekologičnost dopravy. Výstavba moderní sítě začala v roce 2010. Linka T1 byla otevřena v září 2012 a spojovala nádraží s Quetigny Centre. Linka T2 následovala v prosinci 2012 a propojila Valmy s Chenôve. Obě linky o celkové délce 20 km obsluhovaly 37 zastávek a provoz zajišťovalo 33 nízkopodlažních tramvají Alstom Citadis.

Plánování a motivace pro linku 3
Po deseti letech provozu se Dijon Métropole rozhodl plánovat třetí linku kvůli rostoucí poptávce a blížící se kapacitě linek T1 a T2. Denní počet cestujících dosáhl 180 000 a mezi lety 2023 a 2024 vzrostl o 9 %. Linka T3 je součástí Metropolitního projektu 2022-2030 a Klimatického a biodiverzitního plánu 2024-2030, jehož cílem je snížení počtu automobilů. Z 11 analyzovaných scénářů byla vybrána trasa s největším potenciálem.
Trasa a zastávky budoucí linky T3
Linka T3 by měla spojovat Chenôve (Portes du Sud) s průmyslovou zónou Cap Nord v Dijonu. Trasa o délce cca 11 kilometrů bude mít 21 zastávek. Přibližně 3 km trasy budou sdíleny s linkami T1 a T2. Linka povede přes avenue Roland-Carraz, čtvrť Premier Mai, kolem náměstí Place Wilson, přes Boulevard de l’Université, čtvrť Grésilles a po avenue Champollion k Place Galilée. Na obou koncích trasy se plánují parkoviště P+R. Pro novou linku bude nutné nakoupit nové tramvaje, jelikož současný vozový park zvládá pokrýt jen stávající linky T1 a T2.
Časový harmonogram projektu
První projednání projektu proběhlo v březnu 2025, následovat bude veřejná konzultace. V roce 2028 se očekává zahájení stavebních prací a uvedení linky do provozu je plánováno na rok 2030.
Očekávané přínosy a důvody výstavby
Linka T3 má snížit přetíženost stávajících tramvajových a autobusových linek, obsloužit rozvojové oblasti a podpořit intermodalitu. Očekává se snížení počtu automobilů dojíždějících do města o 10 % do roku 2030.


Tramvaje a data
Událost | Rok |
První zahájení tramvajové dopravy | 1895 |
Zrušení tramvajové dopravy | 1961 |
Politické schválení znovuzavedení tramvajové dopravy | 2008 |
Zahájení výstavby tramvajové sítě | 2010 |
Zprovoznění linky T1 | 2012 |
Zprovoznění linky T2 | 2012 |
První projednání projektu linky 3 | 2025 |
Veřejné projednávání linky 3 | 2025 |
Zahájení výstavby linky 3 (předpoklad) | 2028 |
Uvedení linky 3 do provozu (předpoklad) | 2030 |