V německém městě Mannheim nedávno zahájila provoz nejdelší tramvaj na světě. Škoda ForCity Smart 38T vzbudila značnou pozornost médií a odborné veřejnosti jako symbol moderní MHD. Očekává se, že nasazení této šedesátimetrové tramvaje na linku číslo 1 přinese významné zlepšení přepravních kapacit a komfortu pro cestující.
Tramvaj Škoda 38T je součástí rozsáhlé zakázky mezi společností Škoda Group a Rhein-Neckar-Verkehr (RNV), která zahrnuje celkem tramvaje tří různých délek: 30 metrů (typ 36T), 40 metrů (typ 37T) a 60 metrů (typ 38T). Strategické rozhodnutí RNV o pořízení vozového parku s různými délkami tramvají svědčí o snaze optimalizovat kapacitu vozidel pro specifické požadavky jednotlivých linek v rámci jejich rozsáhlé sítě s městským a meziměstským provozem.
Škoda 38T se chlubí řadou moderních technických prvků, které zvyšují komfort, bezpečnost a efektivitu provozu. Nízkopodlažní tramvaj je obousměrná a nabízí místa pro kola, kočárky, invalidní vozíky, i elektrické čtyřkolky. Maximální rychlost tramvaje je 80 km/h a jezdí na rozchodu kolejí 1000 mm. K dalším významným technickým řešením patří systém rekuperace energie při brzdění, možnost jízdy na baterie, klimatizace a LED osvětlení. Pro lepší orientaci cestujících je zavedeno zelené a červené světelné značení dveří a barevně odlišená tlačítka pro standardní a prodloužené otevírání dveří. Interiér se vyznačuje světlými šedými povrchy a obkladovými prvky, přičemž některé části sedadel mají povrch z přírodního dřeva. Sedadla jsou uspořádána s mírným posunem pro pohodlnější sezení vedle sebe.



Tramvaj Škoda 38T s evidenčním číslem 1501/2 byla nasazena do provozu s cestujícími poprvé 26. 3. 2025. Stalo se tak na lince číslo 1 v Mannheimu, která spojuje Schönau a Rheinau Stadion. Dvojí evidenční číslo tramvaje 38T je dáno její konstrukcí, která umožňuje rozdělení vozidla ve střední části pro účely údržby. Toto konstrukční řešení usnadňuje manipulaci s takto dlouhou tramvají ve vozovně a zjednodušuje provádění servisních prací.



Původní plány RNV počítaly s primárním využitím těchto 60metrových tramvají právě na linkách 1 a 5 po získání schválení pro provoz s cestujícími. Je důležité zmínit, že i další tramvaje RNT (o délce 30 a 40 metrů) byly postupně uváděny do provozu na různých linkách v Mannheimu, Ludwigshafenu a Heidelbergu již od podzimu roku 2023. Konkrétně se jednalo o linky 7 (Ludwigshafen), 5 a 25 (Heidelberg), později také o linku 3. Od ledna 2024 byly na linku 3 nasazovány soupravy typu 37T a od března 2024 také na linku 5.


Dodávky tramvají Škoda probíhají od října 2022. První čtyři tramvaje byly uvedeny do provozu na speciální lince BUGA-Express v dubnu 2023. Zahájení provozu tramvají 36T proběhlo 14. dubna 2023, přičemž první vozidlo bylo nasazeno na lince BUGA 23 Express v Mannheimu.
Škoda 38T překonala s délkou 58,25 metrů dosavadního rekordmana v délce, 55,9 metrů dlouhou tramvaj CAF Urbos v Budapešti. Zajímavostí je, že i samotný Mannheim držel v 60. letech minulého století rekord s 38,545 metrů dlouhou tramvají Düwag ET12, přezdívanou ‚Tatzelwurm‘. Jeden z vozů této série, číslo 1020, se dochoval a bude v budoucnu využíván pro historické jízdy.