Na palubě moderní elektrické osobní lodě AnnaCarolina společnosti Prague Boats proběhlo odborné diskusní odpoledne na téma Čistá Praha – Vize dopravy v metropoli. Akce se uskutečnila za spolupořadatelství společnosti Evropská vodní doprava, Městské části Praha 1 a osobní záštitu jí udělil pan Martin Kupka, ministr dopravy ČR.
Akci zahájila jménem pořádající společnosti Lucie Nedvědová, která přivítala účastníky a nastínila význam tématu pro udržitelný rozvoj města.
„Setkání na palubě lodi Anna Carolina ukázalo, že pokud hledáme udržitelnou budoucnost pro městskou mobilitu, potřebujeme nejen nové technologie, ale i nové formy dialogu. Právě dnešní otevřená výměna pohledů mezi zástupci veřejné správy, odborníků a podnikatelské sféry je příkladem, jak lze vytvářet konkrétní cesty k efektivní a ohleduplné dopravě ve městech. Věříme, že Praha má šanci být v tomto směru inspirací – nejen díky inovativním řešením, ale i díky odvaze měnit zavedené přístupy,“ uvedla Lucie Nedvědová, marketingová ředitelka Prague Boats.
V
panelové diskusi, moderované dopravním expertem a exministrem
dopravy Vladimírem Kremlíkem, vystoupili zástupci veřejné
správy, odborných institucí i soukromého sektoru:
Marek
Zděradička (IPR
Praha), Pavel
Hobza (MHMP),
Lubomír
Fojtů (Ředitelství
vodních cest ČR), Jakub
Šimáček
(TBG
Metrostav), Oldřich
Sládek (ŽESNAD),
René
Neděla (MPO),
Daniel
Nedvěd (Asiana
MICE), Ondřej
Mirovský (PowerHUB),
Martin
Schejbal (Elektromobilita
ČEZ).
Diskuse se zaměřila na aktuální výzvy pražské dopravy, zejména z pohledu městské logistiky. Účastníci se shodli na několika klíčových bodech:
- Nadměrná závislost na silniční dopravě – 91–93 % nákladní obsluhy Prahy tvoří silniční doprava, železnice a vodní doprava zajišťují pouze 7–9 % přeprav.
- Nutnost kombinace všech druhů dopravy – moderní logistika vyžaduje synergii silniční, železniční a vodní dopravy.
- Inspirace ze zahraničí – evropské metropole ukazují, že kvalitní logistika může být v souladu s potřebami obyvatel i životního prostředí.
- Důležitost územního plánování – musí reflektovat potřeby všech aktérů a reagovat na proměnu městského prostoru.
- Příklady dobré praxe – účastníci ocenili příklad společnosti Prague Boats, která díky ekologické vizi provozuje flotilu plně elektrických lodí. Tento přístup je v rámci Evropy výjimečný.
- Nutnost naplnění principů TEN-T (čl. 41) – akcent na plány udržitelné městské mobility.
- Podpora ekologických forem přepravy zboží – rozvoj železniční a vodní dopravy je klíčový pro odlehčení silniční sítě.
- Zajištění komplexních podmínek – rozvoj městské logistiky vyžaduje legislativní, ekonomické i organizační změny a širší osvětu.
„Je jasné, že odborná debata na téma výzev pražské a metropolitní dopravy musí pokračovat,“ uvádí dopravní expert Vladimír Kremlík. „Vzhledem k rozsahu a naléhavosti tématu se plánují další odborná setkání, která budou navazovat na identifikované výzvy v oblasti dopravy a městské logistiky v metropolitní oblasti Prahy.“
„Vltava má potenciál stát se jedním z hlavních pilířů udržitelné dopravy i turistického rozvoje města. Vyhlídkové plavby patří k tomu nejatraktivnějšímu, co může Praha nabídnout. Vltava prochází srdcem města a nabízí zážitek, který má světové parametry. Pokud budeme pro Vltavu hledat chytrá řešení, může se stát moderní tepnou města, která přirozeně propojí dopravu, kulturu i veřejný prostor,“ dodává Daniel Nedvěd (Asiana), viceprezident Prague Convention Bureau.
Podle Lukáše Hradského, majitele společnosti Evropská vodní doprava a vedoucího lodní sekce Svazu dopravy ČR je nezbytné výrazněji než dosud podporovat rozvoj lodní dopravy: „Jedná se o ekologický i ekonomický typ dopravy. Vodní doprava šetří emise, snižuje hluk a představuje udržitelnou alternativu k přetížené silniční infrastruktuře města.“ „Moderní city logistika vyžaduje udržitelná a inteligentní řešení, která sníží emise, omezí hluk a odlehčí přetížené městské komunikace. Je nezbytné vést k tomuto tématu širší diskusi a aktivně zapojovat zástupce byznysu, politiky i odborné veřejnosti,“ upřesňuje dopravní expert Ondřej Mirovský ze společnosti PowerHUB.
Výkonný ředitel Sdružení železničních nákladních dopravců Oldřich Sládek upozornil na situaci v železniční dopravě. „Velký problém je s externě vyvolanými náklady, které nákladní železniční dopravci musí zohlednit a platit, ačkoliv si je nevymysleli a které je diskvalifikují při ekonomických rozvahách toho kterého přepravce či speditéra. Železnice je nikoliv vlastní vinou násobně dražší, což paradoxně zvýhodňuje silnici. Příkladem je působení Green Dealu, který se vymstil ekologické železniční dopravě nadvakrát. Jednak platbou emisních povolenek, které zdražili trakční elektrickou energii od roku 2022 o 70 % a jednak tím, že eliminoval standardní zákazníky v oblasti průmyslu. Drahá železniční nákladní doprava se projevuje i třeba tím, že se minimalizovala pro zásobování/stavební práce v rámci velkých měst – což je úplně špatně a vymstí se nám to do budoucna.“
„Pro Svaz dopravy bude ctí stát se garantem další odborné diskuse, která spojí klíčové aktéry a podpoří skutečnou změnu. Věříme, že právě tato platforma pomůže tomu, aby segment dopravy konečně důsledně vkročil do 21. století – ekologicky, technologicky i společensky odpovědně,“ říká výkonná prezidentka Svazu dopravy Romana Šauerová.
TZ Prague Boats