Novodobý provoz tramvají v Lutychu zahájen

Po letech příprav a náročných rozhodování se Lutych dočkal nové, moderní tramvajové linky. Současné nízkopodlažní vozy mají zásadně vylepšit městskou dopravu a motivovat obyvatele k častějšímu využívání hromadné přepravy.

Po dlouhých 58 letech se 28. dubna v belgickém Lutychu opět rozjela osobní tramvajová doprava. Slavnostní přestřižení pásky symbolicky otevřelo novou kapitolu městské mobility ve Valonsku, i když historie elektrických tramvají sahá ve městě až do let 1893–1967. Po několika desetiletích ticha začali regionální politici v roce 2008 znovu uvažovat o návratu tramvají, když byl opuštěn původní plán na výstavbu metra.

Finální zelenou projektu dala regionální vláda na konci roku 2011. Následovala časově náročná byrokracie související s požadavky EU na zadávání veřejných zakázek. Výběrové řízení vyvrcholilo 19. září 2018, kdy valonská dopravní agentura TEC zadala 31letou PPP zakázku (partnerství veřejného a soukromého sektoru) konsorciu Tram’Ardent, složenému ze společností CAF, COLAS a DIF Capital Partners.

Nová tramvajová trať v Lutychu. Zdroj: https://nouveaureseau.letec.be/

Původní rozpočet činil 429 milionů eur, pandemie COVID-19 si však vynutila navýšení o dalších 79 milionů. Výsledkem je 11,7 km dlouhá tramvajová trať, z toho unikátní 3 km bez trolejového vedení, kde 20 moderních sedmidílných tramvají CAF o délce 45,4 metru využívá pokročilý ultrakapacitní systém OESS. Síť zahrnuje 21 zastávek, vozovnu a dvě parkoviště typu P+R. Asi 90 % trati je vedeno po vlastní dráze, na mnoha místech zatravněné, a plynulou jízdu zajišťuje přednost na semaforech. Původní plán počítal s tratí v délce 19,1 km sahající od Seraingu po Herstal, avšak s nástupem nové valonské vlády byly prostředky na rozšíření z obou konců trasy omezeny.

První tramvaj dorazila do Lutychu v červenci 2022, ale testování mimo vozovnu bylo uskutečněno až 10. října 2023. V tu dobu už bylo patrné, že původně plánované otevření 25. dubna 2024 neproběhne. Provoz pro cestující byl posunut na říjen 2024, avšak i tento termín se ukázal jako nereálný – teprve 20. srpna dorazila do města první zkušební souprava, což znamenalo další zpoždění. Zkušební provoz, zahájený v únoru 2025, odhalil několik technických nedostatků, které bylo nutné odstranit, než mohla být trať skutečně otevřena pro veřejnost.

Provoz na trati nyní zajišťuje dvacet sedmidílných, 45,4 metru dlouhých a 2,65 metru širokých nízkopodlažních tramvají od španělského výrobce CAF – v ranní špičce jich jezdí 18. Nabízejí celkovou kapacitu 310 cestujících, z toho 62 sedících. Současně chce do budoucna Lutych zřídit síť rychlé autobusové dopravy (BRT).