Východo-západní osa v Kolíně definitivně schválena. Povede pod zemí

Posunu se konečně dočká řadu let chystaný projekt na rozšíření východo-západní osy v Kolíně nad Rýnem. Nejvytíženější trasa města má díky němu projít zásadní transformací a navýšením přepravní kapacity. Projekt, na jehož financování se bude podílet stát i federace, je rozhodujícím krokem k modernizaci a odlehčení městské dopravy.

Městská rada se 3. dubna 2025 po měsících diskuzí usnesla na rozšíření východo-západní osy kolínské městské dráhy prostřednictvím podzemního tunelu v úseku mezi Heumarktem a Moltkestraße. „Naléhavě potřebujeme zvýšit kapacitu na trati OWA. Nebylo proto jiné cesty než rozhodnutí kolínské radnice o rozšíření trati – bez ohledu na to, zda se jedná o nadzemní nebo tunelovou variantu,“ komentovala Stefanie Haaks, generální ředitelka dopravního podniku Kölner Verkehrs-Betriebe AG (KVB).

O potřebě zvýšit kapacitu na této klíčové dopravní ose se v Kolíně diskutuje již více než deset let. Po prvních studiích proveditelnosti zveřejněných už v roce 2017 následovaly veřejné konzultace i další odborná jednání. Přesto až do letošního jara nebylo jisté, zda město zvolí rozšíření tramvajových linek na povrchu, nebo pod zemí. Vyjednávání komplikovala především nejednotnost politických stran, které hledaly kompromis mezi dopravní efektivitou, urbanistickými požadavky a požadavky veřejnosti.

Vizualizace: https://blog.kvb-koeln.de/

Předložený projekt počítá s tím, že v budoucnu budou na východo-západní ose nasazeny 90metrové vlaky, které zvýší kapacitu přepravy o přibližně 50 %. To vyžádá nejen výstavbu samotného tunelu v centrální části města, ale také úpravu a rozšíření nástupišť na celé trase linky 1. Odhaduje se, že opatření významně odlehčí přeplněným soupravám, které v současnosti čelí limitům stávající infrastruktury.

Projekt má být financován nejen z městských zdrojů, ale i ze státní a federální úrovně. Právě jasné rozhodnutí rady bylo podmínkou k zařazení do Plánu požadavků veřejné dopravy spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko, což je předpoklad pro získání dotací. Město tak musí do konce července 2025 podat žádost s potřebnou dokumentací a ekonomickým posouzením. Další kroky zahrnují detailní plánování, dialog s financujícími orgány a postupné zapojování veřejnosti. Pokud vše půjde podle plánu, první stavební práce by mohly začít již během několika let.