Region Hannover se stává průkopníkem v oblasti veřejné dopravy. V Burgdorfu zahajuje zkušební provoz projekt albus (Autonomer Linien-Bus) – vůbec první autonomní velkokapacitní městský autobus v Německu, který získal povolení k jízdě v běžném silničním provozu na úrovni 4. To mu umožňuje jezdit automaticky na veřejných prostranstvích – v doprovodu řidiče a technického dozoru na palubě.
Autobus Karsan Autonomous e-Atak, osmimetrový elektrobus vybavený pokročilou technologií flowride.ai společnosti Adastec, bude jezdit na sedmikilometrové trase městem Burgdorf. Trasa zahrnuje 13 zastávek, 10 signalizovaných křižovatek, několik kruhových objezdů i přechodů pro chodce. Vozidlo pojme 22 sedících cestujících, dosahuje rychlosti 40 km/h a dojezd má až 300 kilometrů na jedno nabití.
Projekt pod vedením dopravního podniku ÜSTRA a za finanční podpory Spolkového ministerstva pro digitalizaci a dopravu (BMDV), které na něj do konce roku 2025 vyčlenilo 3,7 milionu eur, představuje významný krok směrem k moderní a klimaticky šetrné mobilitě.
„V posledních měsících jsme vynaložili veškeré úsilí, abychom získali potřebná povolení. O to větší máme radost, že jsme nyní připraveni brzy uskutečnit první zkušební jízdy. Ty jsou nezbytné k tomu, aby autobus mohl s vysokou přesností změřit budoucí trasu a její okolí. U projektu, jako je tento, má bezpečnost přirozeně přednost před rychlostí. Proto využijeme nadcházející týdny k důkladnému provedení měřicích jízd, abychom poté mohli zahájit skutečný zkušební provoz,“ vysvětluje vedoucí odboru dopravy, Ulf-Birger Franz.
Pilotní provoz a veřejný průzkum
Teprve po důkladných testech bude spuštěn pilotní provoz pro veřejnost plánovaný na třetí čtvrtletí letošního roku. Po testovacích jízdách ohodnotí cestující vozidlo, jízdní vlastnosti, dostupnost a zážitky z jízdy. Jejich zpětná vazba se přímo promítne do dalšího vývoje autonomní mobility.
Inspirace v zahraničí
Nejbližší srovnatelný projekt lze najít v norském Stavangeru, kde identický autobus Karsan jezdí úspěšně už téměř tři roky v běžném provozu. „Vstup na německý trh, který je z hlediska regulace a bezpečnosti jedním z nejpřísnějších na světě, je důkazem naší technické kompetence a vizionářského přístupu,“ komentuje generální ředitel firmy Karsan, Okan Baş.
Projekt albus tak znamená nejen test nové technologie, ale také důležitý krok v procesu transformace městské dopravy směrem k vyšší bezpečnosti, efektivitě a udržitelnosti. Výsledky z Hannoveru budou pod drobnohledem odborníků i veřejnosti a mohou zásadně ovlivnit budoucnost autonomní mobility v celé Evropě.