Schöneiche-Rüdersdorfer Straßenbahn (SRS) čelí kritické situaci ve svém vozovém parku, způsobené nedávnými nehodami a potřebou modernizace. V reakci na to získaly ojeté tramvaje Düwag MGT6D z Heidelbergu, které mají posílit provoz na lince 88 a zajistit bezbariérový přístup.
Schöneiche-Rüdersdorfer Straßenbahn (SRS) provozuje linku 88 východně od Berlína. Tato trať, dlouhá 14,1 kilometru, spojuje S-Bahn stanici Berlin-Friedrichshagen s obcemi Schöneiche a Rüdersdorf a je nedílnou součástí dopravního svazu Berlin-Brandenburg (VBB).
Dopravní podnik SRS se v posledních letech intenzivně potýká s potřebou modernizace své flotily a zajištění bezbariérového přístupu. Stávající vozový park je tvořen směsicí starších vozidel, jako jsou částečně nízkopodlažní Tatra KTNF6, a moderních, plně nízkopodlažních tramvají Škoda Artic. Postupně dochází k vyřazování starších vozů Düwag GT6ZR.
Situaci navíc zkomplikovaly nedávné nehody, které výrazně snížily počet provozuschopných tramvají. V dubnu 2024 došlo k vážnému poškození vozu Artic #53 při kolizi s míchačkou, v květnu 2024 byl poškozen vůz GT6 #48 a v lednu 2025 utrpěl poškození vůz KTNF6 #26. Tyto události vytvořily naléhavou potřebu posílení flotily. Nákup tramvají Düwag MGT6D z Heidelbergu tak není jen plánovaným krokem k modernizaci, ale představuje přímou reakci na kritický nedostatek vozidel způsobený těmito nehodami a souběžným vyřazováním starších typů.
V reakci na tuto naléhavou situaci se SRS rozhodla pro nákup ojetých tramvají Düwag MGT6D, původně provozovaných v Heidelbergu. Tyto tramvaje, vyrobené v roce 1995, jsou tříčlánkové, obousměrné a disponují přibližně 70% nízkopodlažním podílem, což je klíčové pro splnění požadavků na bezbariérovost. Plánuje se převzetí až šesti vozidel tohoto typu, která mají postupně nahradit starší vysokopodlažní vozy Tatra KTNF6 a Düwag GT6ZR, s předpokládaným ukončením jejich provozu do let 2025/2026.
Cesta tramvají MGT6D do Braniborska
Tramvaje Düwag MGT6D, které se staly novými přírůstky do vozového parku Schöneiche, mají bohatou historii provozu v Heidelbergu, v regionu Rhein-Neckar. Tyto vozy byly vyrobeny v roce 1995 a v Heidelbergu nesly původní čísla, například 269 (později přeznačený na 3269) a 264 (později 3264). Dopravní podnik SRS plánuje převést celkem pět vozidel tohoto typu, s možností rozšíření flotily v budoucnu.
Proces převodu vozidel z Heidelbergu do Schöneiche probíhá postupně. Vůz s novým číslem #69, který dříve jezdil v Heidelbergu jako #3269, dorazil do Schöneiche 20. března 2025. Zajímavostí je, že již v únoru 2025 byl tento vůz nalakován v barvách SRS v centrální dílně rnv v Mannheimu.
Další vozy následovaly. Vůz #64, který dříve nesl číslo #3264 v Heidelbergu, dorazil do Schöneiche dříve, a to 28. září 2024. V dubnu 2025 se do Schöneiche dostal vůz #61 (ex-Heidelberg #3261) , a v květnu 2025 následoval vůz #67 (ex-Heidelberg #3271), který byl rovněž nalakován v barvách SRS.
Čekání na výjezd
Aktuální stav zprovoznění tramvají Düwag MGT6D v Schöneiche se liší v závislosti na konkrétním vozidle, přičemž většina z nich se nachází v procesu přípravy na provoz s cestujícími.
Stav jednotlivých vozů:
61 (ex 3261): Není schválen pro pravidelný provoz – očekává se zprovoznění
64 (ex 3264): Trvale odstaven – čeká na vyřazení (těžce poškozen bouří – slouží jako zdroj náhradních dílů)
67 (ex 32711): Není schválen pro pravidelný provoz – očekává se zprovoznění. Nalakován v barvách SRS.
69 (ex 3269) Není schválen pro pravidelný provoz – probíhají zkušební jízdy. Nalakován v barvách SRS.
