Dopravní podnik města České Budějovice (DPMČB) představil na konferenci vizi multimodální dopravy. Ředitel Slavoj Dolejš hovořil o integraci sdílených kol do městské mobility a plánovaném rozšíření portfolia dopravních služeb, které DPMČB poskytuje. Cílem je vytvoření jednotné propojující platformy ve formě mobilní aplikace, která by sjednotila různé dopravní služby. Město si klade za cíl omezit počet automobilů v ulicích a propojit dosud izolované služby pro vyšší uživatelskou přívětivost.
Jiří Kafka z Jihočeského koordinátora dopravy (JIKORD) se pak věnoval tématu celokrajského integrovaného dopravního systému a zrychlení železniční dopravy na klíčových regionálních tratích. V diskuzi upozornil na palčivý problém nedostatku řidičů, kdy se dopravci v rámci jednoho systému „přetahují“ o omezený počet zájemců.
Budoucnost automobilové a nákladní dopravy
Konference se dotkla i širších dopravních témat. Tomáš Jungwirth ze Sdružení automobilového průmyslu představil výzvy, kterým český automobilový průmysl čelí v souvislosti s přechodem na udržitelné technologie a elektromobilitu.
Zástupci nákladní dopravy, Vít Mejda z GW Logistics a Vladimír Sklář z Volvo Group, hovořili o moderních trendech, digitalizaci a nástupu elektrokamionů. Zazněly otázky ohledně životnosti baterií a reálného dojezdu, na které by mělo odpovědět až delší testování v praxi. Shodli se na tom, že nedostatek řidičů je čím dál palčivější problém.
Vliv dálnice D3 na městskou dopravu
Zajímavé byly i poznatky týkající se dálniční infrastruktury. Vladimíra Hrušková z Ředitelství silnic a dálnic představila výstavbu dálnice D3 jako klíčovou tepnu pro Jihočeský kraj. Petr Jaroš ze statutárního města České Budějovice pak prezentoval dopady otevření dálničního úseku na dopravu ve městě. Úsek D3, který je součástí důležitého koridoru, již nyní prokazatelně snižuje provoz v Českých Budějovicích. Například na ulici Generála Píky klesl denní počet vozidel ze 17 000 na přibližně 10 000, přičemž největší pokles (40-60 %) je patrný u nákladní dopravy. Podobné pozitivní dopady jsou vidět i na křižovatce ulic Husova a Na Dlouhé louce, kde projíždí o zhruba 50 % méně nákladních vozidel.
Konference tak ukázala, že České Budějovice aktivně přistupují k řešení dopravních problémů a snaží se o rozvoj moderních a udržitelných dopravních systémů, byť tramvaje zatím zůstávají spíše v rovině snů.