Moderní vlakové soupravy se dnes bez klimatizace neobejdou. České dráhy provozují více než 1 700 klimatizovaných vozů a ucelených jednotek, a to jak na regionálních, tak na dálkových spojích. „Moderní železniční vozidla si dnes nedovedeme bez klimatizace představit,“ říká Michal Kraus, místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro servis.
Aby byla zajištěna efektivita klimatizačních systémů, procházejí vlaky náročným testováním. V unikátním klimatickém tunelu společnosti Rail Tec ve Vídni se měří mnoho veličin za různých povětrnostních podmínek, včetně účinnosti klimatizace a větrání. Těmito zkouškami prošla většina moderních vozidel Českých drah, jako jsou například ComfortJet nebo RegioPanter.
Díky nasazení klimatizovaných souprav na nejvytíženějších linkách (například v příměstské dopravě v Praze, Brně, Ostravě a na dalších páteřních tratích) dnes cestuje drtivá většina pasažérů v klimatizovaných vozech.

Proč není vždy ve vlaku 22 °C? Faktory ovlivňující teplotu
Ačkoli je základní nastavení interiérové teploty ve vlacích od výrobců na 22 °C, v praxi se může teplota lišit. Průvodčí ve velkoprostorových vozech mohou teplotu upravit o +/– 2 °C, a v oddílových vozech si ji ve stejném rozsahu mohou regulovat přímo cestující. S rostoucí venkovní teplotou se navíc systém snaží udržovat rozdíl mezi vnitřní a vnější teplotou na zhruba 8 °C, což doporučují i zdravotníci. To znamená, že při venkovní teplotě 35 °C bude klimatizace ve vlaku udržovat teplotu kolem 27 °C.
Na aktuální teplotu ve vozidle má vliv mnoho dalších faktorů:
- Intenzita slunečního záření a vlhkost vzduchu: Přímé slunce a vysoká vlhkost mohou snížit pocitovou účinnost klimatizace.
- Obsazenost vlaku: Více lidí ve voze znamená více vyzařovaného tepla.
- Elektrická zařízení: Laptopy a jiná elektronika rovněž produkují teplo.
- Otevírání dveří: Dlouhé otevření nástupních dveří ve stanicích nebo dveří do klimatizovaných oddílů umožňuje únik vychlazeného vzduchu.
- Rychlost jízdy a charakter tratě: Průjezdy tunely nebo místa s častým vypínáním napájení trakčního vedení mohou ovlivnit funkčnost klimatizace.
Michal Kraus dodává: „Klimatizační jednotka je však pouze technika a ani tyto preventivní kontroly stoprocentně nevyloučí přetížení nebo nějakou poruchu v době plného provozu.“
Údržba klimatizace: Komplexní proces
Každé vozidlo je vybaveno samostatnou klimatizační jednotkou, která váží kolem jedné až dvou tun. U klasických vozů je často umístěna pod podlahou, zatímco u elektrických a motorových jednotek na střeše, ve výšce přibližně pěti metrů nad zemí.
Údržba těchto systémů je náročná a vyžaduje specializované vybavení. Při běžné údržbě se vozy přistavují na kolej s prohlídkovým kanálem, u jednotek je pak nutný bezpečný přístup na střechu z pracovních plošin. V případě větších závad, kdy je nutná výměna celé jednotky, se využívá portálový jeřáb. Výměna trvá zhruba 6 až 8 hodin.
Klimatizace ve vlacích se skládá z několika klíčových částí:
- Výparník: Ochlazuje vzduch z interiéru i exteriéru.
- Kompresor: Zvyšuje tlak a teplotu chladiva.
- Kondenzátor: Ochlazuje páry chladiva pomocí venkovního vzduchu.
- Vysokotlaký spínač: Zabraňuje kritickému nárůstu tlaku.
- Expanzní ventil: Opět ochlazuje chladivo snížením jeho tlaku.
O klimatizaci ve vozidlech se stará vyškolený a odborně způsobilý tým zkušených servisních techniků v centrech údržby Českých drah po celé republice.
Jak mohou cestující přispět k pohodě?
I když se České dráhy snaží zajistit co nejlepší klimatizaci, samotní cestující mohou do jisté míry ovlivnit pocit tepelné pohody. Účinnost klimatizace se například snižuje, pokud jsou v oddílových vozech otevřené dveře do chodby, nebo pokud jsou nástupní dveře ve stanicích dlouho otevřené. V moderních vlacích mohou cestující tyto dveře zavřít stisknutím tlačítka a zabránit tak úniku vychlazeného vzduchu.
Cestující si také mohou vybrat místo dále nebo blíže od výdechů klimatizace, u dveří, kde dochází k intenzivnějšímu proudění vzduchu, nebo naopak u oken, do kterých svítí slunce.
Jak poznat klimatizovaný vůz?
Vozidla vybavená klimatizací jsou označena u nástupních dveří nebo v interiéru symbolem, který v horní části zobrazuje sluníčko a v dolní sněhovou vločku.
S ohledem na všechny tyto faktory se České dráhy snaží zajistit co nejlepší komfort pro své cestující. Chápete nyní lépe, proč je udržení ideální teploty ve vlaku takovou vědou?