Vláda udělala klíčový krok pro budoucnost české železnice. Schválila mezinárodní smlouvu s Německem, která otevírá cestu k výstavbě dlouho očekávaného Krušnohorského tunelu. Tento projekt je stěžejní součástí nové vysokorychlostní tratě Praha–Drážďany a zásadně promění dopravu ve střední Evropě.
Nový tunel se stane nejen symbolem moderní železnice, ale i páteří nové středoevropské osy Via Vindobona, která v budoucnu spojí Berlín, Prahu a Vídeň. Projekt slibuje nejen radikální zkrácení cestovních dob, ale i posílení ekonomiky, bezpečnosti a ekologické dopravy v celém regionu.
Revoluce v cestování: Z 2,5 hodiny na 60 minut
Největší změnu pocítí cestující. Zatímco dnes trvá cesta vlakem mezi Prahou a Drážďany přibližně dvě a půl hodiny, po dokončení tunelu se tato doba smrskne na pouhou jednu hodinu.
„Krušnohorský tunel o délce více než 30 kilometrů, z toho téměř 12 kilometrů na českém území, bude součástí transevropské dopravní sítě TEN-T a umožní rychlou a kapacitní přepravu osob i zboží,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka.
Technické parametry tunelu:
- Celková délka: přes 30 km (z toho ~12 km v ČR)
- Počet tubusů: 2 jednokolejné
- Rychlost pro osobní dopravu: 200 km/h
- Rychlost pro nákladní dopravu: 120 km/h
- Zabezpečení: Evropský systém řízení ETCS
- Trakce: Střídavá napájecí soustava
Smlouva garantuje jednotné technické a bezpečnostní standardy po celé délce stavby, včetně nejmodernějších evakuačních a bezpečnostních prvků.

Kolik to bude stát a kdo to zaplatí?
Financování tohoto masivního projektu bude zajištěno kombinací národních rozpočtů a evropských fondů. Česká republika se bude na nákladech podílet přibližně 39 %.
„Pro českou stranu se náklady odhadují na 45 miliard korun. Investice bude rozložená do období přibližně 15 let,“ upřesnil ministr Kupka. Vzhledem k evropskému významu projektu usiluje Česká republika spolu s dalšími státy o co nejvyšší podporu z budoucího rozpočtu EU.
Nejen rychlejší cestování, ale i strategický význam
Projekt má i nezanedbatelný bezpečnostní a obranný rozměr. Kvalitní a rychlé železniční propojení se západní Evropou posiluje odolnost celého regionu v kontextu současné geopolitické situace. Moderní trať bude klíčová nejen pro civilní dopravu, ale i pro případné krizové přesuny techniky a zboží.
Jak bude probíhat spolupráce a co bude dál?
Smlouva detailně upravuje spolupráci mezi českými a německými úřady při plánování, povolování i následném provozu. Provozovatelem infrastruktury bude na české straně Správa železnic a na německé DB InfraGO AG.
Další kroky projektu:
- Podpis smlouvy: Ministři dopravy obou zemí formálně podepíší schválenou smlouvu.
- Ratifikace: Smlouvu musí schválit parlamenty České republiky a Německa.
- Vstup v platnost: Po ratifikaci se dokument stane platným.
- Projektování a příprava: Následovat bude fáze detailního projektování a přípravy samotné výstavby.
„O vzájemné podpoře hovořím i s ministry dopravy sousedních států. Příští týden se v Praze potkám se spolkovým ministrem dopravy. Budu jej rovněž informovat o tom, že Česká republika je připravena podepsat tuto významnou mezistátní smlouvu co nejdříve,“ uzavřel ministr Kupka.


