Nové tramvaje Stadler Tina trápí v Německu vibrace a hluk

Nové tramvaje „Tina“ od výrobce Stadler měly představovat skok do 21. století pro městskou hromadnou dopravu v německých městech Halle a Darmstadt. Moderní design, stoprocentní nízkopodlažnost a inovativní technologie slibovaly cestujícím vyšší komfort a bezpečnost. Realita prvních měsíců provozu a testovacích jízd je však poznamenána nečekanými a závažnými problémy, které vyvolávají nespokojenost obyvatel a nutí dopravce i výrobce k rychlým reakcím. O potížích píše např. Mitteldeutsche Zeitung. Blick,

Deník Blick: Němci naštvaní na tramvaje Stadler – obyvatelé požadují zákaz jízdy v noci! Zdroj: https://www.blick.ch/
Mitteldeutsche Zeitung: Stížnosti z centra Halle: Dunění z tramvaje Tina? Zdroj: https://www.mz.de/

Darmstadt: Když se z tiché tramvaje stane „rachotící Tina“

V Darmstadtu, kde se nové tramvaje typu ST15 objevily ve zkušebním provozu s cestujícími, se radost z nových vozidel rychle změnila ve frustraci. Obyvatelé podél tramvajových tratí si začali masivně stěžovat na neobvykle silné vibrace a hluk, které nové vozy způsobují. Kromě dunění a vibrací si obyvatelé stěžují také na nepříjemně hlasité pískání dveří.

Dopravní podnik HEAG mobilo po počátečním váhání přiznal závažnost situace. Nechal vypracovat odborný posudek, který potvrdil, že vibrace z nových tramvají jsou podstatně vyšší než u starších modelů. „Naše očekávání jsou jasná,“ uvedl ředitel HEAG mobilo, Johannes Gregor. „Tina se musí přizpůsobit naší stávající kolejové síti. Řešení se musí najít na úrovni vozidla.“

Výrobce Stadler již pracuje na nápravě a přislíbil, že do konce roku představí první citelná vylepšení. Plánované úpravy zahrnují například montáž gumových tlumičů na podvozky, které by měly vibrace utlumit. Situace vedla k tomu, že tramvaje stále nemají finální schválení pro běžný provoz a jedna z občanských iniciativ dokonce požaduje pro tato vozidla zákaz nočních jízd.

Halle: Obavy rostou ještě před spuštěním ostrého provozu

Ve městě Halle, které si objednalo 56 nových tramvají Tina, zatím vozy nejezdí v pravidelném provozu. První dodané kusy však již provádějí testovací jízdy po městě a první ohlasy nevěstí nic dobrého. Podobně jako v Darmstadtu se i zde již objevily stížnosti obyvatel a majitelů obchodů v centru města na citelné otřesy a hluk při průjezdu nových souprav.

„Bylo to podstatně silnější než u současných tramvají,“ postěžovala si místním médiím jedna z majitelek obchodu. Obavy jsou o to větší, že se problémy objevují už při testech, a obyvatelé se bojí, co se stane, až budou nové tramvaje nasazeny v plném počtu a nahradí starší modely.

Dopravní podnik HAVAG v Halle tvrdí, že o problémech z Darmstadtu ví a že se z nich poučili. Údajně zatím nebyly při testech zjištěny žádné mimořádné problémy s hlukem nebo vibracemi, což je však v přímém rozporu s výpověďmi některých obyvatel. Místní komentátoři navíc upozorňují, že stav kolejové sítě v Halle není ideální, což by mohlo problémy s vibracemi ještě zhoršit.

Výrobce slibuje nápravu

Stadler jako výrobce čelí kritice a je pod tlakem, aby problémy co nejdříve vyřešil. Firma se brání, že jde o „dětské nemoci“ nové generace vozidel, a intenzivně pracuje na technických úpravách. Kromě již zmíněných tlumičů se hovoří i o dalších softwarových a mechanických úpravách podvozků.

Zdá se, že než se „Tina“ stane skutečným přínosem pro cestující a tichým sousedem pro obyvatele měst, čeká ji i jejího výrobce ještě dlouhá cesta. Technologicky vyspělá a stoprocentně bezbariérová tramvaj si tak na začátku své kariéry zkazila reputaci problémy, které nikdo nečekal. Dopravní fanoušci i běžní cestující nyní s napětím očekávají, zda se slibované úpravy osvědčí a zda se z „rachotící Tiny“ opět stane moderní a tichá tramvaj, jak bylo původně zamýšleno.