Po dlouhé odmlce se na jednu z nejvytíženějších pražských tratí vrací kloubové tramvaje KT8N, přezdívané „kachny“. Web prazsketramvaje.cz Petra Špitálského hlásí úspěšné završení testů a od pondělí 21. července 2025 bude povoleno tyto vozy opět nasazovat na linky směřující na Barrandov. Jejich provoz byl na trati zakázán z důvodu nedostatečného chlazení brzdových odporníků a pro velký počet nahlášených závad. Na Barrandov budou smět ale jen tramvaje se speciální samolepkou.
Zvýšení bezpečnosti bylo klíčové
Důvodem dočasného zákazu provozu vozů KT8D5.RN2P na této trati byly starší incidenty, při kterých závada na chlazení brzdových odporníků vedla v několika případech až k zahoření. Bezpečnost cestujících je prioritou, a proto dopravní podnik přistoupil k vývoji a instalaci vylepšené ochrany proti přehřívání těchto komponentů. Pilotní vůz s evidenčním číslem 9080 prošel náročnými testy a tím potvrdil, že provedená úprava je plně funkční a bezpečná. To otevřelo cestu pro návrat flotily tramvají na Barrandov.
Stará známá nálepka v novém kabátě
Aby bylo na první pohled zřejmé, které tramvaje již touto klíčovou úpravou prošly, vrací se na jejich čelní skla prvek, který si mnozí pamatují z let 2010–2013 – zelená samolepka.
Provozní personál jí v minulosti trefně přezdíval „dálniční známka“. Tehdy však označovala vozy, které byly technicky způsobilé pro provoz na úsecích s bezžlábkovými kolejnicemi. Její tehdejší design dokonce obsahoval stylizovaný řez tímto typem kolejnice.
Nová verze nálepky bude mít jednodušší, ale o to jasnější grafiku. Dominantním prvkem bude velké písmeno B jako Barrandov. Pokud tedy od pondělí 21. července uvidíte na čele tramvaje typu KT8D5 tuto zelenou „dálniční známku“, budete vědět, že se jedná o vůz s vylepšenou bezpečnostní technologií, schválený pro jízdu na barrandovskou trať.