Metro v Tbilisi obměna: Nové soupravy dodá čínský gigant CRRC

Vozový park metra gruzínské metropole Tbilisi stojí na prahu modernizace. Zastaralou flotilu souprav metra sovětské výroby nahradí nové vlaky od čínského výrobce CRRC. Kontrakt v hodnotě 150 milionů eur počítá s dodávkou celkem 111 vozů, které mají výrazně zvýšit komfort, bezpečnost a efektivitu provozu.

Pro Tbilisi, kde bylo metro postavené v roce 1966, je to zpráva zásadního významu. Současný vozový park, tvořený převážně soupravami z Mytiščinského strojírenského závodu (dnes Metrovagonmaš) a Leningradského vagonového závodu z 70. a 90. let, je již dávno za zenitem své životnosti, a to i přes dílčí modernizace v minulosti.

Nová éra pro tbiliské metro

Zakázka, financovaná Asijskou bankou pro investice do infrastruktury (AIIB), zahrnuje dodávku 14 čtyřvozových a 11 pětivozových souprav. První nové vlaky by se v gruzínské metropoli měly objevit v roce 2026, přičemž kompletní dodávka je rozložena do pěti let.

Nové soupravy slibují cestujícím zcela novou úroveň komfortu a bezpečnosti. Každý vůz pojme až 280 pasažérů, což umožní nasazení pětivozových vlaků na nejvytíženější lince Achmeteli – Varketili a nahrazení stávajících čtyřvozových souprav. Tento krok povede ke znatelnému navýšení přepravní kapacity. Očekává se také, že nové vlaky budou energeticky úspornější a díky moderním řídicím systémům se sníží i provozní náklady.

Trnitá cesta k modernizaci

Cesta k novým soupravám nebyla pro Tbilisi jednoduchá. Původní tendr z roku 2021 vyhrál ruský Metrovagonmaš. Tento kontrakt byl však v roce 2023 zrušen poté, co se ruský výrobce ocitl na sankčním seznamu Spojených států v souvislosti s ruskou invazí na Ukrajinu.

Město tak muselo vypsat nové výběrové řízení. V něm čínský CRRC, zastupovaný GT Group, předložil nabídku, která byla výhodnější než návrhy od konkurentů, mezi nimiž figurovala i česká Škoda Group a kazašská společnost Kamkor Lokomotiv. Cena za jeden vůz se pohybuje kolem 1,35 milionu eur.