Nová tramvajová trať na bratislavskou Petržalku je v provozu

Bratislava zažila historický den. Po desítkách let čekání se největší slovenské sídliště Petržalka dočkalo plnohodnotného napojení na centrum města prostřednictvím nové tramvajové trati. Tento největší dopravní projekt v novodobé historii slovenské metropole slibuje nejen rychlejší a ekologičtější dopravu pro desetitisíce obyvatel, ale přináší s sebou i zásadní proměnu veřejného prostoru.

Od neděle brázdí koleje v Petržalce tramvaje, které propojují pravý břeh Dunaje s centrem Bratislavy. Nová trať není jen o kolejích. Spolu s ní vznikly i nové silnice, chodníky, čtyři mosty a především šest kilometrů dlouhá segregovaná cyklostezka, která nabízí bezpečné spojení napříč celou Petržalkou až do srdce města. Projekt tak výrazně zvyšuje kvalitu života nejen pro místní obyvatele.

Zprovoznění nové tramvajové trati v Bratislavě na Petržalku. Zdroj: DPB
Zprovoznění nové tramvajové trati v Bratislavě na Petržalku. Zdroj: DPB

Rychlejší a komfortnější cestování pro všechny

„Spuštění nové tramvajové tratě do Petržalky je velká událost nejen pro obyvatele Petržalky, ale pro celé naše město,“ uvedl primátor Bratislavy Matúš Vallo. Poděkoval všem zúčastněným stranám, Evropské unii a ministerstvu dopravy za financování a především obyvatelům za trpělivost během výstavby, kterou provázely komplikace jako pandemie, růst cen materiálů či nálezy munice z druhé světové války.

Tramvajová linka číslo 3 se stane nejfrekventovanější v celé Bratislavě, Dopravní podnik Bratislava (DPB) na ni denně vypraví téměř 500 spojů. V ranní špičce bude tramvaj jezdit v intervalu 2,5 minuty. Systém je navržen tak, aby umožňoval komfortní přestupy z autobusových linek, které svážejí cestující z okrajovějších částí sídliště.

„Věřím, že díky moderním vozidlům, spolehlivému provozu a kvalitním přestupům přesvědčíme ještě více lidí, že veřejná doprava v Bratislavě je dnes reálnou a spolehlivou alternativou individuální automobilové dopravy,“ doplnil Martin Rybanský, předseda představenstva DPB.

Zprovoznění nové tramvajové trati v Bratislavě na Petržalku. Zdroj: DPB
Zprovoznění nové tramvajové trati v Bratislavě na Petržalku. Zdroj: DPB
Zprovoznění nové tramvajové trati v Bratislavě na Petržalku. Zdroj: DPB

Projekt podpořený Evropskou unií

Výstavba by nebyla možná bez masivní finanční injekce. „Ministerstvo dopravy na výstavbu nové tramvajové tratě v Petržalce schválilo částku více než 86 milionů eur, z čehož 73 milionů pochází z fondů Evropské unie a 8,6 milionu eur ze státního rozpočtu,“ upřesnil ministr dopravy SR Jozef Ráž. Podle něj je kolejová doprava budoucností městské mobility a stát bude nadále podporovat podobné ekologické projekty.

Radim Dvořák, zastupující vedoucí Zastoupení Evropské komise na Slovensku, dodal: „Toto je jeden z mnoha příkladů toho, jak členství Slovenska v EU přináší konkrétní výhody pro občany, a to v podobě lepšího města a ekologičtější dopravy.“

Zelená trať v srdci sídliště

Velký důraz byl kladen také na ekologický aspekt. Celou trať, s výjimkou přejezdů a mostů, pokrývá zelený koberec z rozchodníku o ploše přes 22 tisíc metrů čtverečních. V okolí tratě bude postupně vysázeno 1 512 vzrostlých stromů a více než 7 000 m² keřů. Zelené budou i střechy přístřešků na zastávkách.

Po spuštění provozu budou na místě dokončovány ještě některé terénní úpravy. Město Bratislava se však již plně soustředí na další klíčový projekt – modernizaci ružinovské radiály, kde již probíhá veřejné výběrové řízení na zhotovitele. Otevření petržalské tratě je tak dalším významným krokem na cestě Bratislavy k moderní a udržitelné evropské metropoli.