Obyvatelé a příznivci dopravy v nizozemském Haagu se dočkali. V pátek 8. srpna večer dorazila do tramvajové vozovny Zichtenburg první nová tramvaj typu Stadler TINA. Vozidlo s evidenčním číslem 7001 představuje začátek modernizace vozového parku místního dopravního podniku HTM a slibuje cestujícím novou úroveň komfortu a dostupnosti. Poprvé tramvaj do ulic vyjela na zkušební jízdě v pátek 22. srpna. V nadcházejících týdnech budou probíhat noční zkušební jízdy převážně na trase linky 2.
Generační obměna a skok v kvalitě
Dodání první tramvaje TINA je výsledkem kontraktu podepsaného v prosinci 2022 mezi dopravcem HTM a švýcarským výrobcem Stadler. Původní objednávka na 56 vozidel byla mezitím navýšena na celkem 62 kusů, což podtrhuje plán na kompletní náhradu starších, vysokopodlažních tramvají typu GTL8, které v Haagu slouží již přes čtyři dekády.
Nové tramvaje jsou nejen designově moderní, ale především plně nízkopodlažní, což zásadně zlepší přístupnost pro cestující na invalidním vozíku, rodiče s kočárky i osoby se sníženou pohyblivostí. Dopravce HTM navíc aktivně zapojil do finální podoby interiéru i veřejnost. Na základě připomínek z konzultací a zkušebního modelu (tzv. mock-upu) byl například zvětšen prostor pro invalidní vozíky.
Technické parametry a komfort pro cestující
Tříčlánková, obousměrná tramvaj Stadler TINA pro Den Haag je dlouhá 36,5 metru a široká 2,65 metru. Nabízí místo pro 237 cestujících, z toho je 84 míst k sezení. Interiér je navržen s důrazem na prostornost a světlost, k čemuž přispívají velká panoramatická okna a moderní LED osvětlení.
Klíčovou technickou inovací jsou speciálně navržené otočné podvozky, které zajišťují mimořádně plynulou a tichou jízdu, a zároveň snižují opotřebení kol a kolejnic. Maximální rychlost tramvaje je 70 km/h, na síti v Haagu však bude provozována s omezením do 50 km/h. Zajímavostí je i schopnost jízdy na krátké vzdálenosti bez napájení z troleje, což zvyšuje operativní flexibilitu například při mimořádných událostech.

Rok testování před nasazením do provozu
Přestože první tramvaj již stojí v haagské vozovně, cestující si na svezení budou muset ještě počkat. Nyní bude následovat rozsáhlý program testování a schvalování. Během následujícího roku bude vozidlo 7001 podrobeno stovkám testů bez cestujících, které prověří všechny systémy – od brzd a pohonu až po informační panely a kompatibilitu s infrastrukturou. Teprve po úspěšném dokončení tohoto homologačního procesu, který potrvá přibližně rok, bude tramvaj oficiálně schválena pro provoz s cestujícími.
První cestující by se tak měli tramvajemi TINA svézt v průběhu roku 2026. Nové vozy budou postupně nasazovány na linky 1, 6 a 12, kde nahradí dosluhující červeno-béžové vozy GTL8 a přinesou skokovou změnu v kvalitě cestování.


