Charkovské metro slaví 50 let a odolává i válce

Druhá nejstarší podzemní dráha na Ukrajině slaví významný milník – 50 let od zahájení provozu. Tato dopravní síť, která byla otevřena 23. srpna 1975, se za půl století provozu stala nejen klíčovou dopravní tepnou, ale v posledních letech také symbolem ukrajinské nezdolnosti.

Město Charkov oslavilo v srpnu koncertem 50 let provozu metra. Starosta Igor Terechov zmínil při té příležitosti jedinečnou roli metra v historii města, poděkoval zaměstnancům podniku a nastínil plány rozvoje – výstavbu dvou nových stanic a elektrického depa a obnovu kolejových vozidel.

„Metro je životem našeho města. Díky vaší práci Charkov přežil nejtěžší dny války. Máme před sebou velké rozvojové plány a určitě je zrealizujeme. Děkujeme vám za vaši nelehkou, ale nezbytnou práci,“ pochválil Terechov pracovníky.

Charkovské metro v roce 2013. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, mhd86.cz
Charkovské metro v roce 2013. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, mhd86.cz

Historie vzniku

Po devastaci města za druhé světové války byly plány na metro odsunuty a teprve v polovině 60. let 20. století, kdy přestala původní městská doprava vyhovovat, začala v roce 1968 výstavba metra. Po sedmi letech byla 23. srpna 1975 uvedena do provozu první osmistaniční sekce o délce 10,4 kilometrů. Dnes provozuje metro tři linky s celkovou délkou 38,1 kilometru a 30 stanicemi. Jezdí zde 326 vozů tvořících 65 souprav a metro přepravuje průměrně 350 000 cestujících denně.

Metro během války: Z dopravního prostředku kryt

Ruská invaze na Ukrajinu v roce 2022 dramaticky změnila roli charkovského metra. Během bitvy o Charkov se stanice metra proměnily v masové protiletecké kryty pro tisíce obyvatel města. 19. května 2022 metro obnovilo provoz, avšak válečná realita si vynutila další adaptace – v září 2023 byly v pěti stanicích zřízeny školy, aby děti mohly pokračovat ve vzdělávání i během bombardování.

Skutečnost, že metro pokračuje v provozu i během války, poskytuje obyvatelům nejen možnost dopravy, ale také naději v těžkých časech. Půl století po svém otevření zůstává charkovské metro důkazem toho, že i v nejsložitějších podmínkách může infrastruktura sloužit nejen praktickým potřebám, ale také jako zázemí pro obyvatele.

Charkovské metro v roce 2013. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, mhd86.cz