Florencie schválila výstavbu nové tramvajové trati za 360 milionů eur. Šest kilometrů propojí město s metropolitní oblastí a ročně přepraví devět milionů cestujících. Projekt zahrnuje technologii hybridních tramvají a úsek bez trolejového vedení.
Po měsících intenzivních jednání a koordinace mezi městem, regionem Toskánsko, ministerstvem infrastruktury a dalšími klíčovými aktéry zazněl finální verdikt městské rady. Nová tramvajová trať o délce 6,1 kilometru s patnácti zastávkami není pouhým dopravním projektem – je to manifest moderního přístupu k městskému plánování.
„Jedná se o strategickou infrastrukturu, která spojí město, různé čtvrti a propojí Florencii s obcemi metropolitní oblasti,“ komentuje starostka Sara Funaro. Koncesionář Tram di Firenze, společný podnik místního Ataf a RATP, tak získává na starosti nejen výstavbu, ale i budoucí provoz této klíčové linky. Očekává se, že nová trať ročně přepraví devět milionů cestujících.
Technologické inovace v srdci Toskánska
Zvláště pozoruhodný je úsek mezi Piazza delle Cure a Largo Gennarelli, který se na délce 1,2 kilometru obejde bez tradičního trolejového vedení. Tato technologická finesa, kterou už místní znají z linky Bagno a Ripoli, demonstruje, jak může moderní tramvajová doprava citlivě respektovat historickou zástavbu města, aniž by obětovala efektivitu.
Hybridní tramvaje: Budoucnost přijíždí
Městská rada současně schválila nákup tří hybridních tramvají z plánované flotily čtrnácti vozidel za 12 milionů eur. Tyto technologické skvosty dokáže pohánět jak klasické trolejové vedení, tak bateriový pohon – stejně jako 46 vozidel objednaných vloni v červenci od společnosti Hitachi Rail. Rozšíření tramvajové linky Libertà–Rovezzano zároveň představuje investici ve výši 360 milionů EUR, z čehož je 354,7 milionů EUR způsobilých pro veřejné financování (národní a evropské fondy).
Až bude linka 3.2.2 dokončena a provozně sloučena se současně budovanou linkou 3.2.1, získá Florencie moderní tramvajovou páteř, která nejenom, že sníží využívání automobilů a emise CO₂, ale také posílí ekonomickou i sociální soudržnost metropolitní oblasti. V době, kdy se evropská města potýkají s dopravními zácpami a znečištěním ovzduší, florentský projekt ukazuje cestu vpřed.


