Brno omlazuje tramvajový vozový park. Staré „káteosmičky“ postupně střídají nové Škody 45T

Brno se už nějakou dobu loučí s jednou z ikonických kapitol své tramvajové historie. Legendární vozy KT8, které po městě krouží už od 80. let, pomalu střídají moderní Škody 45T. Dopravní podnik města Brna (DPMB) tak pokračuje v postupné obnově vozového parku a zároveň reaguje na provozní potřeby města.

Obousměrné tramvaje využíváme nejvíce na lince 8, která je z obou stran ukončena úvratí, čili není možné, aby se na konečných tramvaje otáčely,“ vysvětluje mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková. Právě na lince 8 nové vozy Škoda 45T potkají cestující nejčastěji.

V současnosti má Brno v provozu 17 tramvají typu 45T, další dvě už čekají na převzetí. Letos by měl dorazit ještě jeden kus a v příštím roce se flotila rozroste o dalších dvacet tramvají. Na konci roku 2026 tak bude v ulicích města jezdit celkem čtyřicet vozů 45T.

Na druhé straně stojí KT8, dlouholetí tahouni brněnských kolejí. Těch má podnik stále 24 kusů, ale jejich éra se postupně chýlí ke konci. „Nejstarší vozy typu KT8 čeká vyřazení a likvidace, ty novější chceme zachovat a modernizovat,“ doplňuje Tomaštíková.

Nové Škody 45T přinášejí vyšší komfort i pro řidiče – mají klimatizaci, moderní kabinu, nízkopodlažní nástup a větší kapacitu pro cestující s kočárky nebo na vozíku. Brno tak po letech kombinace starších a novějších vozů směřuje k vozovému parku, který bude nejen moderní, ale i sjednocený.

A kdo si chce ještě užít jízdu v klasické „káteosmičce“, měl by si pospíšit. Zdá se, že do dvou let budou tyto tramvaje už jen vzpomínkou nebo exponátem v Technickém muzeu.

Tramvaj KT8N v Brně. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš – MHD86.cz