Turecká Bozankaya dobývá východní Evropu: Nové tramvaje pro Polsko i Rumunsko

Elbląg, polské přímořské město investuje do rozvoje tramvajové dopravy díky kontraktu na nízkopodlažní vozy turecké společnosti Bozankaya. V rámci smlouvy za 183,8 milionu zlotých (z toho 126 milionů z evropských fondů) budou do září 2027 dodány klimatizované jednosměrné tramvaje o délce 19–24 metrů včetně servisu, školení personálu a náhradních dílů, a současně proběhne rekonstrukce tratí i rozšíření tramvajového depa.

Pro polské pobřežní město s více než stoletou tramvajovou tradicí je to zásadní investice. Elbląg, kde tramvaje poprvé vyjely do ulic již v roce 1895, dnes provozuje pět linek o celkové délce 16 kilometrů. Metrový rozchod a 27 tramvají od renomovaných polských výrobců Modertrans Poznań a PESA Bydgoszcz tvoří páteř městské hromadné dopravy. S vozy od společnosti Bozankaya přichází změna.

Nové vozy budou měřit mezi 19 a 24 metry a nabídnou cestujícím vše, co moderní městská doprava vyžaduje: klimatizaci a nízkopodlažní nebo částečně nízkopodlažní konstrukci. Jednosměrné tramvaje mají do města dorazit do září 2027, ale kontrakt není jen o samotných vozidlech. Zahrnuje také kompletní servisní podporu, dodávku náhradních dílů, školení personálu i technické vybavení pro údržbu. Komponenty pro tramvaje dodá polská firma MEDCOM.

Evropské peníze pohánějí modernizaci

Kontrakt s Bozankayou je jen jedním z pilířů modernizačního programu, do kterého Elbląg investuje 183,8 milionu zlotých (přibližně 43,1 milionu dolarů). Program zahrnuje rekonstrukci šesti úseků tratí, rozšíření tramvajového depa na ulici Browarna a pořízení technického a záchranného vozidla s nulovými emisemi. To vše s podporou Evropské unie, která na projekt přispěla 126 miliony zlotých (zhruba 29,6 milionu dolarů).

Rumunské Jasy: Projekt v plném proudu

Na veletrhu Trako turecký výrobce představil jednu z osmnácti trojdílných tramvají, které aktuálně dodává do tohoto historického města. Smlouva podepsaná v dubnu 2024 v hodnotě 168 milionů lei přináší do Jasy dvacetimetrové jednosměrné tramvaje s kapacitou 200 cestujících, z nichž 40 má možnost sedět. Každý vůz disponuje čtyřmi sadami dveří a vyhrazeným místem pro invalidní vozík. Je to už druhý projekt v Jasy – dříve sem dodala 16 pětidílných vozů, které dnes jezdí v pravidelném provozu. Úspěch první zakázky evidentně otevřel dveře dalším obchodním příležitostem.

Ilustrace. Zdroj: AI Editee.