Obyvatelé německého Darmstadtu s napětím očekávají výsledky nedávných zkušebních jízd upravené tramvaje TINA od švýcarského výrobce Stadler. Testy, které proběhly na konci září, měly ověřit účinnost technických úprav, jejichž cílem je výrazně snížit vibrace, na které si stěžovali místní obyvatelé. Provozovatel HEAG mobilo i výrobce Stadler nyní čekají na analýzu naměřených dat.
Nové tramvaje typu ST15, známé pod obchodním názvem TINA, se při svém zavedení do provozu v Darmstadtu potýkaly s nečekaným problémem: nadměrnými vibracemi, které obtěžovaly obyvatele v blízkosti tramvajových tratí. Společnost Stadler reagovala úpravou jednoho z vozů, který posloužil jako prototyp pro testování nového řešení. Do jeho podvozku byly nainstalovány speciální tlumicí prvky, které mají nežádoucí otřesy pohltit.
Zkušební jízdy upraveného vozu, který byl pro veřejnost viditelně označen fólií na oknech, proběhly na přelomu září a října. Testování se uskutečnilo mimo běžný provoz pro cestující pod dohledem akreditované zkušební laboratoře a s předchozím souhlasem technického dozorového orgánu (TAB). Měření probíhala jak v noci, tak během dne na dvou vytipovaných lokalitách – v Arheilgenu na Frankfurter Landstraße a v Eberstadtu v areálu depa Frankenstein.
„TINA je novinkou s obzvláště inovativním podvozkem. Výzvy, kterým čelíme, se projeví až v reálném provozu, protože každé město je jiné,“ uvedl již dříve Ansgar Brockmeyer, výkonný viceprezident společnosti Stadler. Zdůraznil, že právě proto firma vyvinula sadu opatření, jejichž účinnost se nyní měří přímo v infrastruktuře města.
Provozovatel dopravy HEAG mobilo doufá, že testy přinesou pozitivní výsledky. „Nadcházející zkušební jízdy a měření v Darmstadtu jsou důležitým milníkem. Doufáme, že technické úpravy vozidel mohou účinně snížit vibrace,“ řekl Johannes Gregor, generální ředitel společnosti HEAG mobilo.
Aby bylo možné objektivně posoudit účinnost úprav, provedl Stadler také srovnávací měření s neupraveným vozem za zcela stejných podmínek. Všechna měření v přilehlých budovách probíhala v souladu s přísnou německou normou DIN 4150.
Rozsáhlá data z testů se nyní vyhodnocují. Očekává se, že první výsledky budou k dispozici do konce října. Teprve na jejich základě se rozhodne o dalších krocích. V případě úspěchu by měl být celý vozový park tramvají TINA co nejrychleji dovybaven novým řešením, které by mělo přinést úlevu dotčeným obyvatelům. O finálních zjištěních budou obě společnosti informovat veřejnost.


