Kodaň se po 53 letech vrací k tramvajím, první úsek otevře na podzim

26. října 2025 otevře Kodaň první část moderního tramvajového systému Hovedstadens Letbane, který propojí předměstí kodaňské aglomerace. Jde o návrat tramvajové dopravy do regionu po více než 50 letech.

Tramvajová trať v dánském hlavním městě spustí provoz v neděli 26. října v úseku mezi stanicemi Ishøj a Rødovre Nord. Tato 14kilometrová trať bude obsluhovat 12 stanic v jižní části plánované trasy vedoucí podél silničního okruhu Ring 3. Původním záměrem bylo otevřít celou 28 kilometrů dlouhou trať najednou, což se nepodařilo z důvodu stavebních komplikací v severní části trati v oblasti Gladsaxe a Buddinge, konkrétně u mostů přes dálnici Hillerødmotorvejen. V den otevření se cestující svezou zdarma.

„Zajištění průjezdnosti pro ostatní dopravu se ukázalo jako obtížné, což ovlivnilo postup prací. To v kombinaci s řadou nepředvídaných výzev ve fázi konstrukce a nedostatkem potřebného a specializovaného materiálu znamená, že nemůžeme otevřít celou trasu najednou,“ vysvětlil projektový ředitel Henrik Bendsen z Hovedstadens Letbane.

Zbývající úsek z Rødovre Nord přes Lyngby do konečné stanice v Lundtofte chce dopravce zprovoznit v létě 2026. Do té doby bude severní část trasy nadále obsluhována vysokofrekvenčními autobusy, přičemž cestující mohou na stanici Rødovre Nord přestoupit na autobusovou linku 300 S.

Ilustrační obrázek. Zdroj: AI Editee

Na jižním úseku pojedou tramvaje v desetiminutových intervalech. Po dokončení celé tratě v roce 2026 se frekvence zvýší na pětiminutové intervaly v denních hodinách od pondělí do soboty. Večer a v neděli budou tramvaje jezdit každých 10 minut. V souvislosti s otevřením tramvajové linky provede dopravní společnost Movia úpravu autobusové sítě s názvem Nyt Ringnet, která vstoupí v platnost 14. prosince 2025.

Kodaň provozovala tramvajový systém od roku 1863 do 22. dubna 1972, kdy byl v souladu s tehdejším trendem v Evropě a Severní Americe zrušen ve prospěch autobusové dopravy. Nový systém Hovedstadens Letbane tak představuje návrat tramvajové dopravy do regionu po 53 letech. Vlastníky nové tramvajové trati je Region hlavního města společně s jedenácti obcemi, kterými trať prochází.