Radní Borecký se nedávno setkal se starosty obcí v oblasti Dolní Berounky, kde byla hlavním tématem spolehlivost dopravy. Sám Borecký ilustroval problémy na vlastní cestě z Úval na Karlštejn – vlakem by mu cesta trvala 2 hodiny se dvěma přestupy (kvůli výluce mostu na Výtoni), autem mu cesta zabrala nakonec 2 hodiny a 10 minut.
Pro spolehlivost autobusů však neměl dobré zprávy. „V příštích minimálně 5 letech se v oblasti silniční dopravy (to je to, co se týká autobusů) bude situace jen zhoršovat,“ uvedl Borecký.
Důvody jsou následující:
- Vyčerpané kapacity komunikací (zejména v západní a severozápadní oblasti Prahy).
- Plánované zkapacitnění dálnice D5 na šestipruh (Rudná–Praha, křižovatka Zličín, úsek Slivenec–Třebonice) kolem roku 2029. Borecký situaci během výstavby označil za „pekelnou“.
- Urgentní uzavření a kompletní přestavba mostu na silnici II/605 přes Pražský okruh v roce 2026.
- Novostavba silnice II/116 (Jinočany – Hlásná Třebáň) se neočekává před rokem 2032.
V důsledku těchto komplikací je podle radního prakticky nemožné sestavit spolehlivé jízdní řády. „Stává se pak, že se na zastávku sjedou i tři autobusy stejné linky za sebou,“ popsal realitu Borecký.
Výluky na trati 171 a rozdílné požadavky obcí
Problémy se nevyhnou ani železnici. „Minimálně do roku 2029 také potrvají komplikace spojené s rekonstrukcí tratě 171 (Beroun – Praha),“ zmínil radní. Velmi výraznou komplikací bude zejména rekonstrukce úseku Černošice – Dobřichovice, včetně mostu přes Berounku, kterou podle něj bude „prakticky neřešitelné“ nahradit klasickou autobusovou dopravou.
Při debatě se starosty se také ukázaly velmi odlišné požadavky na dopravu (zejména u linky 311) mezi obcemi v údolí Berounky a obcemi v oblasti Mořina, Jinočany či Mezouň. Jejich řešení by vyžadovalo výrazný nárůst nákladů bez odpovídajícího nárůstu cestujících.
Srovnání: 25 % cestujících v kraji vs. přes 55 % v Praze
Radní Borecký zdůraznil, že systém veřejné dopravy ve Středočeském kraji je na hraně svých možností, a to i ekonomicky. Upozornil, že mezi prosincem 2024 a prosincem 2026 vzrostou roční náklady kraje na dopravní obslužnost o více než 1 miliardu Kč, zatímco příjmy jen o necelých 500 milionů Kč.
Přesto systém ve Středočeském kraji „každý den odveze takřka 25% obyvatel kraje, což je v kontextu Evropské Unie nadprůměrné číslo.“
Pokud toto číslo porovnáme s Prahou, rozdíl je markantní. V hlavním městě tvoří veřejná doprava dominantní způsob přepravy. Podle údajů TSK hl. m. Prahy (Technická správa komunikací) se podíl MHD na celkové dělbě přepravní práce (tzv. modal split) v Praze dlouhodobě pohybuje nad 55 %. To ukazuje na výrazně vyšší závislost Středočechů na individuální automobilové dopravě.
Řešením pro zlepšení flexibility v regionu, konkrétně v oblasti dolní Berounky, by mohl být rozvoj poptávkové dopravy (dopravy na zavolání) integrované do PID, podobně jako již funguje v obci Lety. IDSK a ROPID mají s obcemi pracovat na spuštění tohoto projektu v roce 2026.


