Obrovská závislost Středočechů na autech. Jen 25 % nich jede veřejnou dopravou

Radní Borecký se nedávno setkal se starosty obcí v oblasti Dolní Berounky, kde byla hlavním tématem spolehlivost dopravy. Sám Borecký ilustroval problémy na vlastní cestě z Úval na Karlštejn – vlakem by mu cesta trvala 2 hodiny se dvěma přestupy (kvůli výluce mostu na Výtoni), autem mu cesta zabrala nakonec 2 hodiny a 10 minut.

Pro spolehlivost autobusů však neměl dobré zprávy. „V příštích minimálně 5 letech se v oblasti silniční dopravy (to je to, co se týká autobusů) bude situace jen zhoršovat,“ uvedl Borecký.

Důvody jsou následující:

  • Vyčerpané kapacity komunikací (zejména v západní a severozápadní oblasti Prahy).
  • Plánované zkapacitnění dálnice D5 na šestipruh (Rudná–Praha, křižovatka Zličín, úsek Slivenec–Třebonice) kolem roku 2029. Borecký situaci během výstavby označil za „pekelnou“.
  • Urgentní uzavření a kompletní přestavba mostu na silnici II/605 přes Pražský okruh v roce 2026.
  • Novostavba silnice II/116 (Jinočany – Hlásná Třebáň) se neočekává před rokem 2032.

V důsledku těchto komplikací je podle radního prakticky nemožné sestavit spolehlivé jízdní řády. „Stává se pak, že se na zastávku sjedou i tři autobusy stejné linky za sebou,“ popsal realitu Borecký.

Výluky na trati 171 a rozdílné požadavky obcí

Problémy se nevyhnou ani železnici. „Minimálně do roku 2029 také potrvají komplikace spojené s rekonstrukcí tratě 171 (Beroun – Praha),“ zmínil radní. Velmi výraznou komplikací bude zejména rekonstrukce úseku Černošice – Dobřichovice, včetně mostu přes Berounku, kterou podle něj bude „prakticky neřešitelné“ nahradit klasickou autobusovou dopravou.

Při debatě se starosty se také ukázaly velmi odlišné požadavky na dopravu (zejména u linky 311) mezi obcemi v údolí Berounky a obcemi v oblasti Mořina, Jinočany či Mezouň. Jejich řešení by vyžadovalo výrazný nárůst nákladů bez odpovídajícího nárůstu cestujících.

Srovnání: 25 % cestujících v kraji vs. přes 55 % v Praze

Radní Borecký zdůraznil, že systém veřejné dopravy ve Středočeském kraji je na hraně svých možností, a to i ekonomicky. Upozornil, že mezi prosincem 2024 a prosincem 2026 vzrostou roční náklady kraje na dopravní obslužnost o více než 1 miliardu Kč, zatímco příjmy jen o necelých 500 milionů Kč.

Přesto systém ve Středočeském kraji „každý den odveze takřka 25% obyvatel kraje, což je v kontextu Evropské Unie nadprůměrné číslo.“

Pokud toto číslo porovnáme s Prahou, rozdíl je markantní. V hlavním městě tvoří veřejná doprava dominantní způsob přepravy. Podle údajů TSK hl. m. Prahy (Technická správa komunikací) se podíl MHD na celkové dělbě přepravní práce (tzv. modal split) v Praze dlouhodobě pohybuje nad 55 %. To ukazuje na výrazně vyšší závislost Středočechů na individuální automobilové dopravě.

Řešením pro zlepšení flexibility v regionu, konkrétně v oblasti dolní Berounky, by mohl být rozvoj poptávkové dopravy (dopravy na zavolání) integrované do PID, podobně jako již funguje v obci Lety. IDSK a ROPID mají s obcemi pracovat na spuštění tohoto projektu v roce 2026.