Klimatizační sága aneb jak DPP každé léto slibuje vychlazené tramvaje

Je to už skoro jako rituál. S prvními letními vedry se začnou rozjíždět motory marketingových oddělení, politici se předhánějí ve slibech a někde hluboko v útrobách pražského dopravního podniku se znovu vytahují plány na doklimatizování tramvají Škoda 15T. Tentokrát to ale bude jiné, opravdu! Anebo ne?

Letošní léto nám přineslo další epizodu nekonečné série, kterou bychom mohli nazvat „Klimatizace na obzoru“. V červnu se náměstek primátora Zdeněk Hřib nadšeně rozplýval nad tím, jak bude „jízda tramvají mnohem pohodlnější“ a jak je to „skvělá zpráva pro Pražany“. Půl miliardy korun, šest let, 123 tramvají – čísla zněla impozantně, plán vypadal solidně. Jenže pak přišla realita.

Když se plány střetnou se skutečností

V srpnu se děly věci. DPP nejdříve podruhé prodloužil lhůtu pro podání nabídek v tendru. A pak přišel konec měsíce s bombou: tendr byl zrušen. Úplně. Důvod? Příliš mnoho dotazů, které „zadání nijak nekonkretizovalo“. Jinými slovy – DPP vypsal tendr, aniž by vlastně věděl, co chce, a když se ho firmy začaly ptát na detaily, zjistil, že odpovědi na tyto dotazy by „řízení neúměrně protáhly“. Ironie celé situace je téměř hmatatelná. Dopravní podnik už několik let tvrdí, že klimatizace je prioritou, ale když přijde na věc, ukáže se, že není schopen ani pořádně specifikovat, co vlastně od dodavatelů chce.

Déjà vu aneb historie se opakuje

Pro ty, kteří sledují pražskou dopravu déle, má celá situace nádech bizarního déjà vu. V roce 2018 říkal tehdejší náměstek Petr Dolínek, že „zkušební provoz dopadl dobře“ a že se rozhodli „do toho jít“. V roce 2019 schválila rada města záměr doklimatizování s tím, že „první doklimatizované tramvaje by měly být nasazeny do provozu v průběhu letních prázdnin 2020“ a „dovybavení všech 124 tramvají předpokládáme do konce roku 2021.“

Vedro k zalknutí. Zdroj: AI Editee

Píše se rok 2025 a my stále čekáme

Adam Scheinherr, který se jako náměstek primátora klimatizace pokoušel prosadit, později popsal celou situaci jako „vendor lock-in“ – stav, kdy prakticky jedinou firmou schopnou klimatizace dodat je původní výrobce tramvají, Škoda Transportation. Praha si totiž v dobách primátora Béma nezajistila práva na technickou dokumentaci vozů, což dnes komplikuje možnost zapojit jiné dodavatele.

Sauny na kolečkách

Mezitím cestující v pražských tramvajích 15T trpí. V horkých dnech se teploty uvnitř neklimatizovaných vozů šplhají až na 40 stupňů Celsia, což z nich dělá skutečné „sauny na kolečkách“. Ze 128 klimatizovaných tramvají typu 15T jich DPP v některé horké dny vypravil o letošním létě jen třetinu – zbytek zůstával v některých dnech v depech, zatímco cestující se pražili v přehřátých vozech.

A co příští léto?

DPP nyní slibuje, že tendr „připraví způsobem, aby byl více odpovídající reálné situaci na trhu“. Zní to povědomě? Jsme opravdu zvědaví, jestli se příští léto dočkáme dalšího kola slibů, nebo se něco konečně začne dít. Pokud by se měl dodržet původní plán instalovat ročně klimatizace do 20 tramvají, mohli bychom se kompletního doklimatizování dočkat někdy kolem roku 2031. Možná by také nebylo od věci zamyslet se nad tím, proč město, které ročně utratí miliardy za dopravu, není schopné dotáhnout do konce relativně jednoduchou zakázku na klimatizace a proč klimatizace nebyly řešeny už v souběhu dodávek druhé poloviny flotily Škoda 15T, kde už klimatizace byly z výroby.