Mosty Kruunusillat bez aut propojí helsinské ostrovy s centrem města

Korunní mosty ve Finsku pomalu směřují ke svému dokončení. První tramvaje mají vyjet do roku 2027. Součástí projektu jsou tři mosty a depo Ruskeasuo, první kombinované tramvajové a autobusové zařízení ve Finsku. Doprava na mostech zůstane vyhrazena tramvajím, cyklistům a chodcům.

Projekt rozšíření tramvajové trati z centra Helsinek do východních předměstí Laajasalo, Korkeasaari a Kalasatama úspěšně pokračuje. V březnu byl dokončen 135 metrů vysoký pylon ve tvaru diamantu, který představuje nejvyšší mostní konstrukci v celém Finsku a zároveň konstrukčně kritický prvek stavby. Dokončení nové infrastruktury známé jako Kruunusillat (Korunní mosty) je plánováno do roku 2027.

Projekt zahrnuje tři velké mosty. Nejdelší z nich, most Kruunuvuorensilta, bude měřit 1 200 metrů a má stát do konce letošního roku. Další dva mosty – Merihaansilta a Finkensilta – budou měřit 400 metrů, respektive 300 metrů. Kromě mostů vzniká také depo Ruskeasuo, první kombinované tramvajové a autobusové depo ve Finsku. Nabízí prostor pro přibližně 80 tramvají, zařízení pro každodenní údržbu a opravy a kolejovou soustružnickou dráhu. Depo poslouží také regionální autobusové dopravě.

Ilustrační obrázek. Zdroj: AI Editee

Dopravní řešení bez automobilů

Zvláštností celého projektu je, že mosty poslouží výhradně tramvajím, pěším a cyklistům. Žádná auta zde nenajdete. Toto řešení je součástí plánu Helsinek stát se do roku 2030 městem s minimální automobilovou dopravou. Laajasalo je navíc koncipováno jako oblast s omezeným využitím osobních aut. Všechny mosty budou vybaveny cyklistickými pruhy o šířce tří metrů a chodníky pro pěší o šířce od dvou do šesti metrů.

Autorství návrhu

Návrh mostu zpracovala společnost Knight Architects ve spolupráci s konzultační inženýrskou firmou WSP Finland. Obě společnosti zvítězily v mezinárodní soutěži vyhlášené v roce 2013. „Na projektu Kruunusillat pracujeme již více než deset let, takže je fantastické, že jsme dosáhli tohoto důležitého milníku v jeho realizaci. Charakteristický diamant nyní poskytuje Helsinkám okamžitě rozpoznatelný doplněk jejich panoramatu, který, jak doufáme, bude brzy symbolizovat nejen identitu tohoto nádherného města, ale i jeho pokračující úsilí o přechod k udržitelným způsobům dopravy,“ uvádí Tom Osborne, ředitel společnosti Knight Architects.

Evropská investiční banka (EIB) poskytla na projekt finanční podporu ve výši 400 milionů EUR, což představuje 40 % celkových nákladů. Prostředky budou použity na výstavbu tramvajové trati a mostů, výstavbu depa, nákup nových tramvajových souprav a rozšíření sítě cyklistických a pěších stezek. Mosty se staví od roku 2021. Tramvaje by po nich měly začít jezdit v roce 2027, kdy budou oficiálně otevřeny všechny mosty. Nové spojení zkrátí dobu jízdy mezi centrem a Laajasalo na 18–20 minut. V Helsinkách žije 685 000 obyvatel, ale do roku 2060 se očekává růst až na 870 000. Projekt proto umožní rozvoj nové obytné oblasti na ostrovech.

Schéma nové tramvajové trati, linka 11 a 12. Zdroj: hsl.fi