Organizátoři pražské dopravy představili podrobný plán rozvoje tramvajových linek v souvislosti s výstavbou šesti nových tratí, které jsou v pokročilé fázi přípravy nebo již ve výstavbě. Nový dokument s názvem „Nové tramvajové tratě pro 150 000 cestujících každý den“ popisuje, jakým způsobem bude upraveno linkové vedení tramvají a návazných autobusů. Změny budou nabíhat postupně, přičemž poslední z těchto tratí má být zprovozněna v polovině roku 2028.
První změny cestující zaznamenají na začátku března 2026 v souvislosti s otevřením Dvoreckého mostu, kdy dojde k úpravám v provozu autobusů v oblasti Pankráce.
Šest nových tratí v přípravě
Dokument se zaměřuje na šest klíčových staveb, které rozšíří pražskou tramvajovou síť:
- TT Dvorecký most
- TT Jarov (oficiálně vedena jako stavba Olšanská – Habrová)
- TT Václavské náměstí (zahrnuje stavby TT Václavské náměstí a TT Muzeum)
- TT Strahov (stavba TT Malovanka – Strahov)
- TT Malešice (stavba TT Počernická)
- TT Nové Dvory (stavba TT Libuš – Nové Dvory)
Konkrétní podoba nových spojení
Díky postupnému otevírání tratí vzniknou v následujících letech zcela nová přímá spojení, která dosud v síti MHD chyběla, nebo se zlepší návaznosti v centru města.
Plánované změny zahrnují například:
- Z Modřan vznikne přímé spojení na Malou Stranu či do Dejvic.
- Z Barrandova se cestující dostanou přímo do Podolí.
- Z Podolí bude možné cestovat přímo na I. P. Pavlova.
- Z Vršovic (oblast Francouzské ulice) povedou tramvaje do středu Václavského náměstí, k Masarykovu nádraží a do Dlouhé třídy.
- Strahov získá přímé tramvajové spojení do centra.
- Malešice budou rovněž nově napojeny přímo na centrum.
- V centru se zrychlí spojení z náměstí Republiky přes zastávku Muzeum do celé Bělehradské ulice.
- Usnadní se cesty od Národního divadla do dolní části Vinohradské ulice.
- V autobusové dopravě dojde k celotýdennímu zdvojnásobení kapacity spojů mezi Budějovickou a Smíchovem.
Rozvoj sítě podpoří také dodávky nových tramvají typu 52T, kterých má hlavní město objednáno 40 kusů s opcí na dalších až 160 vozidel.
Aktualizace oproti starším plánům
Nové trasování linek se v některých detailech mírně liší od dříve publikovaného dokumentu „Rozvoj linek PID v Praze 2022–2032“. Podle autorů nového materiálu je to dáno především tím, že jsou nyní známé přesnější termíny dokončení jednotlivých tratí a jejich vzájemný sled.
Do plánování nadále zasahuje absence Libeňského mostu. Zohledněny byly rovněž některé podněty od veřejnosti a úpravy vzešlé z jednání s novou politickou reprezentací hlavního města i dotčených městských částí.
Mapy s cílovým stavem




