Kolik lidí jede tramvají? Města investují do automatického sčítání cestujících

Automatické sčítače cestujících (APC) už dávno nejsou raritou. České dopravní podniky jimi postupně vybavují nové vozy a získávají tak přesná data o obsazenosti linek i pohybu cestujících v čase. Jak se systém osvědčil v praxi a kde už funguje naplno?

Plzeň: Data každý den, přehled v Power BI

Plzeňské městské dopravní podniky patří mezi ty, které s automatickým sčítáním pracují na pravidelné bázi.  „Data se každý den importují do základních reportů v Power BI. Jednou týdně kontrolujeme počty cestujících a jednou ročně sestavujeme kartogramy pro celou síť MHD,“ popisuje tiskový mluvčí René Vávra.

Podle jeho údajů má systémem APC vybaveno:

  • 63 ze 104 tramvají,
  • 58 ze 104 trolejbusů,
  • 57 ze 130 autobusů.

Data podnik využívá i ad hoc, například při přípravě jízdních řádů nebo koncepčních materiálů. „Systém je užitečný jak pro celkový přehled, tak pro detailní analýzy jednotlivých linek. Pomáhá nám ověřovat stížnosti cestujících a sledovat dlouhodobě vytížené spoje,“ dodává Vávra.

Teplice: Systém se osvědčil, přibude v nových trolejbusech

V Teplicích je systém pro počítání cestujících nainstalován v 8 trolejbusech a 7 autobusech.  „Bude součástí i u všech 17 dodávaných trolejbusů Škoda 32Tr a 33Tr,“ upřesňuje Michal Šlejtr z Městské dopravy Teplice. Podnik po dodání nových trolejbusů plánuje spustit pravidelný monitoring celé sítě.

Podle Michala Šlejtra se systém osvědčil. Je spolehlivý, šetří práci a nově umožňuje online sledování stavu sčítačů. „Dříve byla nevýhodou nutnost fyzického vyčítání dat — závadu bylo možné odhalit jen tehdy, pokud se vyčítání provádělo pravidelně v krátkých intervalech,“ doplňuje.

Most a Litvínov: měsíční vyhodnocování a postupné rozšiřování

Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova má systém aktuálně v 5 tramvajích a 16 autobusech. „S postupnou obměnou vozového parku se bude počet zvyšovat, protože v nových vozech ho vždy požadujeme,“ vysvětluje tisková mluvčí Hana Syrová.

Data se tu vyhodnocují měsíčně, kdy podnik sleduje hlavně jednotlivé linky. „Systém je pro nás velmi přínosný. Jediným omezením zatím je, že ho nemáme v celém vozovém parku,“ dodává.

Jihlava: Vyhodnocování po měsících

V Jihlavě je systém APC nainstalován ve 25 vozidlech.  „Vyhodnocování probíhá měsíčně a s daty dále pracujeme podle potřeby, například při úpravách jízdních řádů,“ uvedl Radovan Daněk z magistrátu města. Slabinou systému je podle Daňka zatím nižší spolehlivost a složitější ověřování dat.

Mladá Boleslav: Počítají odbavovací systémy

Jednou z výjimek je dopravní podnik v Mladé Boleslavy, kde automatické sčítače vozidla nemají. „Cestující nastupují pouze předními dveřmi kolem řidiče a všichni používají kartičku nebo aplikaci,“ vysvětluje tisková mluvčí Hana Kopalová. 

Přesnější přehled o pohybu cestujících

Automatické sčítače přinášejí dopravním podnikům přesnější data o pohybu cestujících napříč dnem i týdnem. Umožňují odhalit dlouhodobě přetížené spoje a pomáhají plánovat obnovu vozového parku nebo úpravy tras. S rozšiřováním moderních vozidel tak počet měst, která APC využívají, postupně roste.