Ve švýcarském Bussnangu právě vrcholí výroba nové generace tramvají pro německé město Gera. Společnost Stadler Rail tam aktuálně pracuje na vnitřním dokončování a finální montáži dvou z celkem devíti objednaných vozidel typu TINA NGT12G.
Městský dopravní podnik GVB podepsal se Stadlerem smlouvu na začátku prosince 2023. Zakázka zahrnuje dodávku šesti 43metrových plně nízkopodlažních tramvají s termínem dodání v roce 2026, s opcí na další tři vozy. Celková hodnota projektu pak činí 38 milionů eur. Spolková země Durynsko přispěje částkou 17,07 milionu eur, podobnou sumu poskytne Evropský fond pro regionální rozvoj a městská rada Gery doplní zbývajících 7,2 milionu eur.
Nové tramvaje nabídnou kapacitu pro 270 cestujících, z toho 101 sedících. Vozy nahradí část ze 22 vysokopodlažních vozů Tatra KT4D. Výrobce při vývoji platformy TINA (Total Integrierter Niederflur-Antrieb, tedy kompletně integrovaný nízkopodlažní pohon) kladl důraz především na pohodlí cestujících. Tramvaje disponují velkým podílem nízkopodlažní části, panoramatickými okny a prostorným interiérem s velkorysými bezbariérovými multifunkčními zónami.
„To, že je mobilita jedním z ústředních témat naší doby, se odráží i v požadavcích, které na ni klademe,“ komentuje projekt starosta Julian Vonarb. „Nabídka mobility by měla být flexibilní, moderní, bezbariérová a udržitelná, aby ji uživatelé vnímali jako atraktivní volbu. Šesti novými tramvajemi Gera učiní důležitý krok kupředu – nejen modernizujeme vozový park GVB, ale zároveň nastavujeme směr pro budoucnost městské dopravy.“
Gera provozuje elektrické tramvaje od roku 1892 a patří tak mezi města s dlouhou tramvajovou tradicí. Kromě starších vozů Tatra KT4D tam dnes jezdí také šest tramvají s nízkopodlažní střední sekcí a dvanáct nízkopodlažních vozů NGT8G, které v roce 2006 vyrobil Alstom.


