Po letech odkladů se v Magdeburgu do pravidelného provozu s cestujícími v září poprvé vydaly nové tramvaje Alstom Flexity. Pro fanoušky dopravy to však znamená neodvratný konec jiných vozů. S příchodem nových vozů se totiž uzavírá kapitola provozu tramvají ČKD Tatra, konkrétně vozů KT4DM odkoupených z Berlína a vlečných vozů B6A2.
Dlouho očekávaná generační obměna v ulicích saskanhaltské metropole je tady. Dopravní podnik Magdeburger Verkehrsbetriebe (MVB) nasadil do pravidelného provozu první tramvaj typu NGT 10 D, známou jako Flexity Magdeburg. Premiéra s cestujícími si odbyl vůz s evidenčním číslem 1401 ve čtvrtek 11. září 2025 na lince č. 1.
Flexibilita: Zpožděný nástupce
Nové tramvaje z produkce Alstomu (vyráběné v Budyšíně) měly původně do Magdeburgu dorazit dříve, ale projekt nabral více než roční skluz. První vůz byl do města dodán až v roce 2024, následoval náročný schvalovací proces a zkušební jízda bez cestujících.
Momentálně má MVB k dispozici dva vozy. Zatímco „čtrnáct set jednička“ už vozí pasažéry, druhý vůz (ev. č. 1402 ) slouží pro výcvik řidičů. Podle aktuálních plánů by měl třetí vůz dorazit v průběhu října a do konce roku 2025 by měl být ve městě k dispozici celkem osm nových souprav.
Celkem si Magdeburg objednal 35 těchto čtyřčlánkových, 38 metrů dlouhých tramvají, s opcí na dalších 28 kusů.
Konec „berlínských“ Tater KT4DM
Nástup nových nízkopodlažních vozidel znamená konec pro poslední mohykány z produkce ČKD. Přestože se Magdeburg s typem T6A2 oficiálně rozloučil již v lednu 2024, v provozu stále drží tramvaje KT4DM.
Nejde však o původní magdeburské vozy. Tyto kloubové tramvaje nakoupily dopravní podnik v roce 2020 jako „nouzové řešení“ z Berlína, aby překlenul nedostatek vozidel do doby, než dorazí právě opožděné Flexity. Do Magdeburgu tehdy zamířilo 8 vozů (ev. č. 1286II až 1293 ), které v Berlíně prošly modernizací. V aktivním stavu se jich nyní udržuje šest.
Podle informací z německých diskusních fór je jejich osud zpečetěn. S postupným zařazováním osmi nových vozů Flexity do konce letošního roku zmizí tyto „hranaté“ tramvaje z ulic. První vyřazování se očekává ještě v letošním roce, některé vozy KT4DM by mohly přežit do roku 2026.


