Vozový park Dopravního podniku města Brna (DPMB) projde v následujících dvou letech další modernizací. Dopravce uzavřel smlouvu se společností SOR Libchavy na dodávku 37 nových kloubových autobusů typu SOR NS 18. Celková hodnota zakázky dosahuje téměř 370 milionů korun. Nové dieselové vozy mají za úkol nahradit dosluhující autobusy, které již překročily hranici ekonomické životnosti.
Harmonogram dodávek a cena
Nové autobusy nebudou dodány najednou, ale ve dvou vlnách. Prvních sedmnáct vozů dorazí do brněnských garáží koncem roku 2026. Zbývajících dvacet autobusů výrobce dodá do konce roku 2027.
Cena za jeden plně vybavený vůz činí 9,990 milionu korun. Generální ředitel DPMB Miloš Havránek k nákupu uvedl, že obnova vozového parku je dlouhodobou prioritou podniku, přičemž nové vozy umožní vyřadit ty nejstarší naftové, které mají vysoký kilometrický nájezd.
Technická specifikace a novinky ve výbavě
Model SOR NS 18 je nízkopodlažní kloubový autobus splňující emisní normu Euro 6. Pro cestující bude standardem celovozová klimatizace, USB zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky a moderní informační systém.
Z hlediska technologií vozy přinesou dvě zajímavé novinky:
- Antikolizní systém: Ten bude monitorovat prostor před vozidlem, detekovat překážky a upozorňovat řidiče na riziko srážky.
- APC (Automatic Passenger Counting): Vozy budou vybaveny systémem pro automatické počítání cestujících, což je technologie, kterou DPMB v současné době do svých vozidel postupně zavádí pro lepší plánování dopravy.
Konec pro Crosswaye a starší Solarisy
S příchodem nových „enesek“ dojde k postupnému vyřazování nejstarších dieselových vozů ve flotile. Konkrétně se jedná o autobusy IVECO Crossway z roku 2010 a Solaris Urbino z roku 2013. Tyto vozy mají v současnosti najeto přes 800 tisíc kilometrů a jejich další údržba se stává neefektivní.
I když DPMB masivně investuje do bezemisní dopravy (tramvaje a trolejbusy tvoří 60 % parku) a polovina autobusové flotily jezdí na CNG, zachování části dieselových vozů je strategickou nutností. Naftové autobusy tvoří zhruba pětinu vozového parku a jsou nezbytné pro zajištění provozu při výpadcích elektrické energie, mimořádných událostech nebo evakuacích.
Nasazení na linky
Cestující se s novými kloubovými autobusy setkají především na páteřních a silně vytížených linkách. Podle ředitele Havránka budou vozy nasazovány zejména na linky čísel 44, 50, 78 a 84.


