Rostock: Nové tramvaje Stadler TINA v provozu s cestujícími, město doobjednalo třicátý vůz

Po sérii testů a technickém schválení vyjela v německém Rostocku do pravidelného provozu s cestujícími první tramvaj typu TINA od švýcarského výrobce Stadler. Místní dopravní podnik RSAG zároveň oznámil rozšíření původní objednávky o další vozidlo. Celkem tak do hanzovního města zamíří 30 nových tramvají.

Slavnostního uvedení do provozu se nová generace tramvají dočkala ve čtvrtek 12. prosince 2025. První vůz je nasazován na páteřní linky 1 a 5. V současné době jsou ve vozovně dopravce RSAG (Rostocker Straßenbahn AG) k dispozici celkem tři vozidla tohoto typu. Zatímco jedno vozí cestující, další dvě slouží k zácviku řidičů a personálu.

Doobjednání třicátého kusu

Současně se zahájením provozu dopravce potvrdil uplatnění opce na další vozidlo. Původní kontrakt byl navýšen a RSAG tak získá celkem 30 tramvají TINA. Rozšíření flotily podpořila zemská vláda Meklenburska-Předního Pomořanska, která navýšila dotační podporu o 2,3 milionu eur. Celková výše zemské dotace tak dosáhla 11,75 milionu eur.

Celková investice do obměny vozového parku, která zahrnuje všech 30 vozidel, činí přibližně 107 milionů eur. Město Rostock již v roce 2020 schválilo navýšení vlastního kapitálu RSAG o 30 milionů eur do roku 2029, aby tento nákup umožnilo.

Zbývajících 27 tramvají bude do Rostocku dodáváno postupně od ledna 2026 do poloviny roku 2027. Nové vozy ve flotile nahradí dosluhující tramvaje typu 6N1 z let 1994 až 1996, které jsou po třiceti letech provozu na hranici životnosti a neprošly modernizací.

Technické parametry a výbava

Označení TINA je zkratkou pro „Total Integrierter Niederflur-Antrieb“ (plně integrovaný nízkopodlažní pohon). Jedná se o koncept, který klade důraz na prostornost interiéru. Vozidla pro Rostock jsou dlouhá 32 metrů a nabízejí kapacitu pro 216 cestujících, z toho 75 míst k sezení.

Interiér je plně nízkopodlažní a bezstupňový, což usnadňuje pohyb cestujícím. Uvnitř se nacházejí čtyři multifunkční prostory pro kočárky a jízdní kola. Výrobce vyzdvihuje velká panoramatická okna a vysokou průchozí výšku, které mají zajistit vzdušnost prostoru. K vybavení patří klimatizace, USB porty pro dobíjení elektroniky a moderní informační monitory. Od 1. ledna 2026 bude ve vozech k dispozici také bezplatné Wi-Fi připojení.

O bezpečnost se starají kamerové systémy a asistenční systémy pro řidiče, včetně varování před kolizí. Jízdní vlastnosti mají zlepšit nově vyvinuté podvozky, které by měly být šetrnější ke kolejovému svršku a zajistit tišší chod.

Stadler získal zakázku na dodávku tramvají pro Rostock v červnu 2022 po celoevropském výběrovém řízení.