Moskva zveřejnila první čísla ze svého nového projektu, kterým se snaží povýšit tramvajovou dopravu na úroveň páteřního systému. Linka T1, označovaná jako „Moskevský tramvajový diametr“, spojila čtvrť Metrogorodok se stanicí metra Univerzita. Za první měsíc provozu ji využilo téměř 2 miliony cestujících a město již chystá další trasu.
Nová linka T1 je v ruské metropoli prezentována jako nejdelší tramvajový diametr. Trasa o délce 27 kilometrů vede napříč městem a obsluhuje celkem 13 městských čtvrtí. Podle zveřejněných statistik linka za první měsíc provozu přepravila více než 1,8 milionu cestujících. Tramvaje na této trase vykonaly přes 10 tisíc jízd a ujely dohromady více než 270 tisíc kilometrů.
Zrychlení v centru
Hlavním přínosem pro cestující má být podle moskevské radnice zrychlení dopravy v centrální části města, kde se cestovní doba zkrátila o 20 %. Diametr T1 nabízí přestup na 24 stanic metra, moskevský centrální okruh (MCC), vlakové moskevské centrální diametry (MCD) a čtyři železniční nádraží. Provoz na lince zajišťuje přibližně 50 tramvají typu „Lvěnek-Moskva“ (Lvyonok-Moskva).

Další diametr v roce 2026
Úspěch první linky T1 je pro Moskvu signálem k dalšímu rozvoji tohoto modelu. Na jaro 2026 je naplánováno spuštění druhého tramvajového diametru. Ten by měl propojit stanici MCD Novogirejevo se stanicí metra Čertanovskaja.
Co je to „Moskevský tramvajový diametr“?
Označení „diametr“ si moskevská radnice vypůjčila ze svého železničního systému (MCD – Moskevské centrální diametry), který funguje na principu S-Bahnu protínajícího město. V případě tramvají jde o vytvoření dlouhé, plynulé trasy skrz centrum, která spojuje dříve oddělené nebo provozně nepropojené části sítě. V praxi na takové bázi funguje většina tramvajových linek v Česku, kdy linky jedou z jedné strany města na druhou.
- Nové propojení tratí: Vznik diametru T1 (Metrogorodok – Univerzita) byl technicky umožněn díky nedávnému dokončení nové tramvajové trati na Prospektu akademika Sacharova. Ta propojila důležitý uzel u náměstí Tří nádraží (stanice Komsomolskaja) s tratěmi v oblasti Čistých prudů. Díky tomu mohou tramvaje z východu (původní trasa linky 13) pokračovat přímo přes centrum na jihozápad (původní trasa linky 39).
- Vozový park: Nasazené tramvaje 71-911EM „Lvěnek“ jsou moderní, plně nízkopodlažní vozy, ale jedná se o krátké, jednonápravové tramvaje (obdoba našich „sólo“ vozů, i když s otočnými podvozky). Nasazení cca 50 těchto menších vozů na takto dlouhou páteřní linku je specifické řešení při intervalu 6 minut.



