Jak projet Severojižní magistrálu k Muzeu?

Taky občas v koleně přemýšlíte, jaký zvolit jízdní pruh – který bude nejrychlejší? A nebo zda je lepší kolonu objet?

Jelikož patřím mezi ty, kteří po Praze cestují i autem a baví mě sledovat provoz a používat zkratky, rád se o některé zkušenosti podělím. Začnu Severojižní magistrálou ve směru k Muzeu. Tady se dělají celkem pravidelně každé odpoledne dlouhé kolony. Přesto, jsou to kolony, které se hýbou (tedy na tzn. stupni č. 4). Když k tomu připočtu fakt, že kolonu vytváří pouze světelná signalizace u Muzea (aby dál auta projely hladce) a drží pro SJM dlouhou zelenou, vyplatí se kolonu vystát.

V praxi to vypadá tak, že od Hlavního nádraží k Muzeum trvá jízda v koloně cca 5-6 minut, z mostu nad Masarykovým nádr. 10 minut a od Těšnovského nájezdu cca 12 minut. A teď přichází na řadu otázka, jakým jet jízdním pruhem. Z mé praxe se ukázalo, že od Těšnova je nejrychlejší levý jízdní pruh a to cca do oblasti mezi sjezdem k Bulharu a jeho nájezdem. Tady je dobré se přesunout do pravého pruhu, který se v těchto místech zrychluje. Tento pruh se po připojení nájezdu od Bulhara stává prostředním. Tímto pruhem je pak vhodné pokračovat až k semaforu u Muzea. Záměrně popisuji pouze tipy slušného řidiče, nikoliv „prasárny“, kterými lze čas ještě zkrátit.

A co vy? Máte také nějaké tipy a vychytávky? Napište je to diskuze pod článkem.

Praha SJM kolony

Praha SJM kolony

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.

2 Comments

    • viktor
    • 05/07/2014

    Hodne jsem timto usekem jezdil predevsim v rannich hodinach a take zjistoval optimalni pruh. Pri slusne jizde se mi jevil jako optimalni levy pruh od vltavske az po muzeum. Kdyz clovek udrzuje odstup projede to na zarazenou jednicku, nekdy i dvojku bez plynu. U bulhara se pravy pruh lehce vyprazdni ale u opery se zase vyprazdnuje levy odbocujicimi auty na vinohrady. Navic u opery dochazi k tomu, ze se tam cpou auta z protejsiho smeru na vaclavak tzn. zleva pres vsechny pruhy. V levem pruhu je objedu odbocovakem na vinohrady. V prostrednich pruzich to nejde. Jelikoz jezdim zpravidla na nuselsky most do prostredniho odbocuji az za semafory, protoze to je jediny primy pruh (v ostatnich mohou byt odbocujici vozidla coz zdrzuje). Za Zitnou prejizdim do uplne praveho, protoze do dvou strednich pruhu se cpou auta z konciciho leveho. Vpravo neni temer nikdo.

      • OMH
      • 05/07/2014

      Viktore, souhlas, že o IPP rozhodně pravým pruhem (o tom příště :D). Co se týče úseku za nájezdem Bulhar, který má potom svůj pruh, tak v místě před rozšířením na tři pruhy mě začíná vždy předjíždět pravý/poté střední pruh. Ano, levý taky nestojí, ale místo aut odbočujících na Vinohradskou se tam připojují nová auta, co jela od Muzea ke garážím Slovan a opeře. Proto pak tento pruh není u světel rychlý, jelikož se tam cpou další auta. Za to skrz střední pruh je přejíždění auta z pruhů levý-pravý podle toho, zda potřebují na Vinohrady či Václavské nám. A úplně nejhorší je pravý pruh, do kterého najíždějí ještě Političní vězni.