Provoz tramvají ČKD Tatra v Německu (k 31. 1. 2015)

Německá demokratická republika byla významným odběratelem tramvají ČKD Tatra. Československé tramvaje byly dodány (či následně koupeny z jiných měst) celkem do 21 tramvajových provozů v bývalé NDR. V posledních letech dochází k postupné modernizaci vozových parků a tím i k vyřazování těchto tramvají z provozu. A jelikož je Německo naším sousedem, je častým cílem mnohých z nás, kteří cestujeme po tramvajových provozech. Proto jsem se rozhodl pro tento pravidelný seriál, mapující aktuální stav.

Stav k 31. 1 .2015

Berlin

  • 124 vozů KT4DM v provozu s cestujícími (-6 vozů oproti 11/2014)
  • v provozu na linkách M4, M5, M6, M8, M13, M17, 37, 50, 61, 67 a 68
  • předpokládaný konec vozů Tatra: rok 2017

Brandenburg

  • 4 vozy KT4D v provozu s cestujícími
  • 10 vozů KTNF6 v provozu s cestujícími
  • v provozu na všech linkách
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020

Chemnitz

  • 22 vozů T3D-M v provozu s cestujícími (-2 vozy oproti 11/2014)
  • v provozu na linkách 1/2, 4, 5 a 6
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2016/7

Cottbus

  • 20 vozů KTNF6 v provozu s cestujícími
  • v provozu na všech linkách
  • předpokládaný konec vozů Tatra: na vozech probíhají 3. modernizace, s jejich provozem se počítá min. do roku 2028

Dresden

  • 8 vozů T4DMT rezerva pro provoz s cestujícími
  • 2 vozy TB4D rezerva pro provoz s cestujícími (-1 vůz oproti 11/2014)
  • provozní rezerva, vozy bývají nasazovány na posilové spoje linek E3, E8, E10, E11, E13, 16, 20
  • předpokládaný konec vozů Tatra: kolem roku 2016/7

Frankfurt (Oder)

  • 17 vozů KT4DM v provozu s cestujícími
  • v provozu na všech linkách
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2016

Gera

  • 21 vozů KT4DMC v provozu s cestujícími (-1 vůz oproti 11/2014)
  • 6 vozů KTNF8 v provozu s cestujícími
  • v provozu především na lince 3
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2018

Görlitz

  • 15 vozů KT4D-C v provozu s cestujícími
  • v provozu na všech linkách
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020

Gotha

  • 6 vozů KT4DM v provozu s cestujícími
  • 11 vozů KT4D v provozu s cestujícími
  • v provozu na všech linkách
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020

Halle

  • 8 vozů T4DC v provozu s cestujícími
  • 5 vozy B4DC v provozu s cestujícími
  • v provozu na lince 1E, 2, 4E/5E
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po dokončení cyklu modernizace nízkopodlažních vozů z devadesátých let, kolem roku 2015/6

Leipzig

  • 92 vozů T4D-M1 v provozu s cestujícími (-2 vozy oproti 11/2014)
  • 16 vozů T4D-M2 v provozu s cestujícími (- 3 vozy oproti 11/2014)
  • 4 vleky B4D-NF v provozu s cestujícími
  • v provozu na všech linkách 1, 3, 4, 7, 9, 11E
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020

Magdeburg

  • 4 vozy T6A2M rezerva pro provoz s cestujícími
  • 13 vleků B6A2M v provozu s cestujícími
  • vozy T6A2M bývají v případě potřeby nasazovány na linku 8
  • vleky B6A2M jsou vypravovány na linky 1, 9 a 10

Plauen

  • 18 vozů KT4DMC v provozu s cestujícími (-2 vozy oproti 11/2014)
  • v provozu na všech linkách
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2020

Potsdam

  • 18 vozů KT4DC v provozu s cestujícími (-2 vozy oproti 11/2014)
  • v provozu na linkách: 91, 92, 93, 94, 96, 98, 99
  • předpokládaný konec vozů Tatra: kolem roku 2023

Rostock

  • 6 vozů T6A2M v provozu s cestujícími (-1 vůz oproti 11/2014)
  • v provozu na lince 1
  • předpokládaný konec vozů Tatra: březen 2015

Schöneiche-Rüdersdorf

  • 1 vůz KT4DM rezerva pro provoz s cestujícími
  • 3 vozy KTNF6 v provozu s cestujícími
  • předpokládaný konec vozů Tatra: kolem roku 2020

Strausberg

  • 1 vůz KT8D5R.N2S pro provoz s cestujícími
  • předpokládaný konec vozů Tatra: cca 2035-2045

Zwickau

  • 21 vozů KT4DC v provozu s cestujícími
  • v provozu na všech linkách
  • předpokládaný konec vozů Tatra: po roce 2024

► Provoz tramvají ČKD Tatra v Německu (k 22. 11. 2014)

► Provoz tramvají ČKD Tatra v Německu (k 30. 9. 2014)

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.