Den otevřených dveří DPP 2015: Co se povedlo a co se naopak nepovedlo

V sobotu 19. 9. 2015 se konal každoroční den otevřených dveří v areálech Dopravního podniku hlavního města Prahy. Letos proběhl v podtónu 140. výročí pražské MHD, čímž nalákal i spoustu zahraničních cestovatelů, kteří v Praze zůstali na nedělní tramvajový průvod městem. Otevřena byla vozovna Strašnice, depo Hostivař a garáže Hostivař. Řeklo by se, že akce konající se již řadu let musí být vychytaná a dokonalá. Bohužel tomu tak úplně není.

#Autobusy #DPP na dni otevřených dveří.
#bus #karosa #iveco #sor #citybus

Fotka zveřejněná uživatelem Ondřej Matěj Hrubeš (@omh86),

P9192701-1_1

Autobusový park představený veřejnosti

Začnu-li autobusovými garážemi v Hostivaři, pro návštěvníky bylo připraveno mnoho zpřístupněných autobusů, ve kterých jste se mohli posadit na místo řidiče. Super! V hale byly mimo jiné připraveny oblíbené orientační panely, se kterými si mohly hrát děti. A co víc, byl připraven také panel se všemi možnými typy osvětlení, která jsou či byly používány v autobusech. Od vnitřního osvětlení, přes směrovky, po výstrahy. K tomu všemu byl velký panel tlačítek, kde si děti mohly jednotlivá světýlka zapínat. Naprosto dokonale.

  Ale co tatínkové… velmi mě chyběly u vystavěných autobusů stánky s pivem, limem, klobásami, hudba, pivní lavice a stoly. Zkrátka místo, kde si sednou tatínkové, v klidu si dají pivo a děti běhají po autobusech. Žádná nová myšlenka, jen německý koncept dne otevřených dveří. Navíc na tom mohl DPP vydělat pronájmem stánků. Tady jste se v sobotu nenapili, ani nenajedli. Automaty v budově totálně vykoupeny a až okolo půl jedné odpoledne se začal na nevhodném místě bokem stavět jeden malý stánek… Potom se vydáte do depa metra Hostivař. Jelikož to tam znáte, jdete od autobusů k metru, jelikož to je z kopce. Hlavní davy jdou ale opačně, od metra do kopce k autobusům. Je to celkem trapné, na dohled vidíte plnou garáž autobusů, akci dělá autobusový dopravce a není schopný vzdálené areály spojit autobusovou linkou.

Místo speciální autobusové linky museli lidé šlapali do vzdálených garáží na kopci

Místo speciální autobusové linky museli lidé šlapali do vzdálených garáží na kopci

Přijdete do hal depa metra, kde jsou vystaveny různé typy. Tady musím být jen kritický. Celé depo plné souprav metra, ale návštěvníků, především dětem, jsou otevřeny jen dvě soupravy. U nich se tvořící neskutečně dlouhé fronty, které se téměř nehýbou. Řada maminek s dětmi po několika minutách odchází naštvaných, protože čekání je nekonečné. To by byl takový problém pro DPP, kdyby připravit k exkurzi více souprav, čímž by se fronty radikálně zmenšily, podobně jako u autobusů a tramvají? Vždyť to byla hlavní atrakce, podívat se do kabiny metra.

Opravdu byl problém zpřístupnit víc než dvě soupravy v depu plném souprav?

Nakonec jsem zavítal do vozovny tramvají. Tady se dá situace srovnat s autobusy. Na dvoře plno vystavěných vozidel. U vozů fungují zvonky, dveře, výstrahy, stěrače, orientační systémy. Ochotní řidiči, kteří zodpovídají zvídavé dotazy a i přes celodenní zvonění jsou usměvaví a v pohodě. Ale opět chybí na dvoře vozovny před tramvajemi “zázemí” pro rodiče v podobě stánků s pitím a jídlem, hudbou a pivní lavice a stoly.

Opravdu je škoda, že po tolika letech má den otevřených dveří DPP stále několik nedostatků, které by přitom šly snadno odstranit k větší spokojenosti všech návštěvníků. Především bych začal tím metrem.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou

2 komentáře

    • Fil
    • 22/09/2015

    Souhlas se vším. Občerstvení tragický, evidentně to dělali lidé, kteří stáli ve stánku poprvé.

    • Faf
    • 25/05/2016

    Já byl jen u tramvají a mohu jen doporučit. Příjemní lidé, odpovídali na dotazy, frontám se ani fronty říkat nedalo, max na 2 minuty… Líbila se mi tam jak Alfa tak Evo 1, takže zase něco co je pro řadu lidí “vzácné” a příští rok půjdu znova. Možná bych trochu více spolupracoval s organizátory dne železnice (v Bráníku), ale jinak super!