DPP začal testovat tříčlánkový autobus Van Hool

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) začal s čtyřměsíčním testováním dalšího velkokapacitního autobusu, který by mohl pomoci vyřešit situaci se stále přibývajícím počtem cestujících mezi centrem Prahy a Letištěm Václava Havla. Tříčlánkový autobus Van Hool je nejdelší, jaký kdy vyjel na české silnice.

Tříčlánkový Van Hool před prezentací médiím v obratišti Letiště

Tříčlánkový Van Hool před prezentací médiím v obratišti Letiště

V rámci prověřování možností zlepšení dopravní obsluhy pražského letiště zajistil DPP dlouhodobý zkušební provoz tříčlánkového autobusu Van Hool AGG 300. Vozidlo belgického výrobce o délce 24,785 metrů je zatím nejdelším autobusem, který kdy DPP provozoval. Autobus bude od poloviny listopadu 2016 nasazen na linku č. 119 a zkušební provoz by měl probíhat po dobu čtyř měsíců.

SOR a Van Hool v obratišti Letiště

SOR a Van Hool v obratišti Letiště

Fotka "od zadu"

Fotka „od zadu“

„Autobus bude nepochybně velká atrakce. Testováním ale především získáme další provozní data a praktické zkušenosti, které využijeme při rozhodování o dalším postupu řešení dopravní obsluhy pražského letiště, než bude vybudováno plánované železniční spojení z centra,“ řekl Petr Dolínek, náměstek primátorky pro dopravu, sport a volný čas (ČSSD).

Novináři kladou otázky řidiči autobusu

Novináři kladou otázky řidiči autobusu

„Co nejlepší spojení veřejnou dopravou na Letiště Václava Havla Praha je důležitá věc pro Pražany i návštěvníky našeho města. Především během letní sezóny je poptávka po autobusovém spojení do centra velmi vysoká, linka č. 119 přepraví denně i přes 15 tisíc cestujících,“ uvedl Martin Gillar, generální ředitel a předseda představenstva DPP.

Pohled od druhých dveří.

Pohled od druhých dveří.

Stanoviště řidiče

Stanoviště řidiče

Autobus svou délkou a kapacitou zatím nemá v České republice obdoby. Délkou téměř 25 metrů výrazně překonává i velkokapacitní autobus Mercedes-Benz CapaCity L, jež DPP krátkodobě testoval v únoru tohoto roku. Provoz na určené trase je umožněn díky dočasně udělené výjimce, české předpisy totiž připouštějí maximální délku jen 18,75 metru.

Sedačky i v kloubu

Sedačky i v kloubu

Zajímavostí tříčlánkového dvoukloubového autobusu Van Hool AGG 300 nízkopodlažní konstrukce je umístění motoru s převodovkou v levé části předního článku vozu. Poháněna je tak druhá náprava, což umožňuje použití řiditelné třetí a čtvrté nápravy a tím i přes délku vozidla jeho dobrou manévrovatelnost. Celková kapacita autobusu je 181 cestujících.

Pohled z posledních sedaček

Pohled z posledních sedaček

Pár sedaček by potřebovalo "vyházet". Ani u dveří není prostor pro stání a zavazadla

Pár sedaček by potřebovalo „vyházet“. Ani u dveří není prostor pro stání a zavazadla

Za prvních devět měsíců roku 2016 odbavilo Letiště Václava Havla Praha v meziročním srovnání o sedm procent cestujících více. Původní odhady byly kolem pěti procent meziročního nárůstu. Kapacita současných kloubových autobusů na lince č. 119 už tak přestává dostačovat. Přidávat další autobusy na tuto linku již není provozně příliš efektivní, zejména vzhledem k zajištění návaznosti jednotlivých spojů na Veleslavíně na intervaly metra. Právě z uvedených důvodů DPP prověřuje alternativní řešení formou autobusů s vyšší kapacitou.

Autobus na výjezdu z obratiště Nádraží Veleslavín - sever

Autobus na výjezdu z obratiště Nádraží Veleslavín – sever

Zdroj: TZ DPP

Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, MHD86.cz

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou