Volby 2017: Středočeské dopravní sliby

Vážení čtenáři,

blíží se nám volby a jak víte, dopravní magazín MHD86.cz se oproti ostatním dopravním webům politiky nebojí. Ono totiž i fungování a rozvoj dopravy je spjato s politikou. S nadcházejícími volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, které se konají v pátek 20. a v sobotu 21. 10. 2017, vzniká na webu speciální předvolební rubrika s názvem “Dopravní sliby” zaměřená především na dopravní otázky. Třeba Vám dopravní odpovědi kandidujících politiků pomohou s rozhodováním při volbě strany.

Štastnou volbu.

Ondřej Matěj Hrubeš
šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz


Jan Hamáček, lídr ČSSD ve Středočeském kraji

Dálnice a železnice

Jste pro vyvlastňování pozemků při nadnárodních stavbách dálniční sítě, vysokorychlostní železnice apod.?

V odůvodněných případech, kdy jde o hlavní tahy, a tím i o státní zájem, jsem pro úpravu, která platí v mnoha západních zemích, například v Německu. Proces předcházející samotné výstavbě by se tak značně urychlil. Nemusíme vynalézat nic nového, stačí se podívat na to, co se osvědčilo v zahraničí.

Který dálniční úsek České republice nejvíce chybí a zasadil byste se o jeho urychlenou výstavbu?

Jednoznačně jde o dálnici z Liberce do Olomouce, která by kromě jiného podstatně ulehčila přetížené D1. Vytvořila by přirozenou druhou tepnu napříč republikou. Středočeský kraj je přirozenou dopravní křižovatkou. Pro něj je klíčové dokončení vnějšího okruhu kolem Prahy, vybudování železnice Praha – Kladno a na jih vedoucí D3.

Zachovat pro osobní automobily paušální dálniční známky, nebo zvolit mýtný systém podle ujetých kilometrů?

Podle mého názoru je vyhovující stávající paušální systém. Podle mě je problémem mýto u kamionové dopravy, kde ministerstvo dopravy vedené ministry za ANO zaspalo a je nutné vytvořit satelitní systém výběru mýta, aby se nepřetěžovaly dosud nezpoplatněné silnice nižší třídy.

Letošním “volebním hitem” je téma vysokorychlostní železnice v ČR. Jakou máte představu o její realizaci? Např. jakou tratí začít? Na jakou rychlost mají být tratě stavěny?

Já osobně preferuji trať na Drážďany. S tím souvisí i úprava stávajících železničních tratí z Prahy do Liberce.

Metro

Měl by se stát podílet na financování pražského metra?

Ano, jde o stavbu, která rozhodně nemá je lokální „pražský“ rozměr.

Pražský okruh a dojíždění do Prahy

Jste pro urychlenou dostavbu Pražského okruhu – stavby 511 (D1-Běchovice) a 518+519+520 (Ruzyně-Suchdol-Březiněves-Satalice)?

Rozhodně ano. Pro střední Čechy je to naprosto klíčová stavba. Odlehčí nejen Praze, ale především obcím kudy nyní projíždí kamionová doprava.

Vlakem dojíždí velká část Středočechů do Prahy. Pražská parkoviště P+R kapacitně nestačí. Měl by proto Středočeský kraj stavět velkokapacitní parkoviště P+R u vlakových zastávek?

I tady říkám: rozhodně ano. Poměrně velké množství Středočechů dojíždí do Prahy nejen za prací, ale i k lékařům nebo na úřady. Proto je důležité, aby se pro ně cestování co nejvíce usnadnilo. Obzvláště v situaci, kdy se parkování ve většině pražských čtvrtí vyhrazuje pro rezidenty, je nutné navyšovat parkovišť P+R obecně, což platí i pro oblasti v okolí vlakových zastávek. Je to i v zájmu Prahy, aby se omezil provoz v centru. Je potřeba říci, že se v poslední době řada nových parkovišť P+R otevřela a další se plánují. Problémem s parkovišti u železničních nádraží je odpor některých starostů příměstských obcí, kterých by se vybudování dalších parkovišť týkalo.

Ekonomika

Daně. Zvyšovat, ponechat, snižovat? A jak?

ČSSD bude prosazovat snížení daní pro obyčejné lidi. Počítáme se zavedením progresivní daně, která bude výhodná pro většinu občanů. Na druhou stranu je potřeba zabránit odlivu zisků do zahraničí, proto chceme zavést například vyšší zdanění pro banky.

Má Česká republika přijmou Euro?

Ekonomicky jsme na přijetí společné evropské měny připraveni, zavedení Eura musí být pro nás výhodné. Musí s tím také souhlasit většina občanů. V současné době to není aktuální.

Jste pro zachování EET pokladen a státní loterie Účtenkovka?

Ano jsme pro zachování EET. Osvědčilo se v řadě zemí a přináší lepší a hlavně spravedlivější výběr daní.


Jan Skopeček, lídr ODS ve Středočeském kraji

Nevyužil možnost prezentovat své názory – dopravní sliby


Stanislav Grospič, lídr KSČM ve Středočeském kraji

Nevyužil možnost prezentovat své názory – dopravní sliby


Ivan Bartoš, lídr Pirátů ve Středočeském kraji

Nevyužil možnost prezentovat své názory – dopravní sliby

Přihlášení ke zpravodaji MHD86.cz (četnost max. 2x měsíčně)



Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 130 měst s městskou dopravou